Offisiell Norsk PCSX2 konfigurasjons guide v0.9.8 (50-60% ferdig)
#1
Denne er ikke ferdig, (This is not done)

Siden denne guiden er ekstremt detaljert og lang å lese, så har avih laget en kortere hurtig guide som du kan lese her. Hvis du fortsatt har spørsmål eller kommer over noe du ønsker å forstå bedre, så må du nokk belage deg på å lese den lange guiden Smile

I denne guiden så vil jeg prøve å forklare hvordan man korrekt setter opp PCSX2 samt gi noen tips for å kjøre igang spill. Stegene er som følger:

1) Last ned den nyeste PCSX2 v0.9.8 HER.
2) PCSX2 finnes i 3 versjoner full, web og binær. Full har innebygd DirectX web installeringsprogram. Imens web installeringsprogrammet lar deg velge dette og binær er bare programmet med tilleggene. Hvis du ikke vet hvilken du vil ha så er Full det tryggeste valget.
3) Kjør installeringen (hvis du lastet en installerbar versjon) eller hvis du lastet ned den binære versjonen så åpne arkivet og ekstraher innholdet til en mappe. (f.eks. C:\PCSX2)
4) Kjør pcsx2-r4600.exe fra mappen du installerte eller ekstraherte filene til.

For Linux Brukere
Hent den siste binær filen (noen bugs er fikset mot 0.9.8 utgivelsen) her eller hent kilde filene fra Google Code. For å kompilere fra kilde filer, så kan du følge instruksene i Kompilerings Guiden for Linux.
Du må ha følgende installert: libalyd2-dev, libbz2-dev, libgl1-mesa-dev, libglew1.5-dev, libglu1-mesa-dev, libgtk2.0-dev, libjpeg-dev, libsdl1.2-dev, liblydtouch1-dev, libsparsehash-dev, libwxbase2.8-dev, libwxgtk2.8-dev, libx11-dev, nvidia-cg-toolkit, portaudio19-dev, zlib1g-dev.

Tillegg generelt brukt i Linux er: ZZOgl-pg (eller ZZOgl), GSdx SDL, SPU2-X, ZeroSPU2, OnePad, Linuz Iso, EFP Iso, og EFP Polling.


Innhold
  1. Innstillinger
  2. BIOS Innstillinger
  3. Kjerne Innstillinger
  4. Generelle ekstra Innstillinger

Konfigurer PCSX2


Den nye versjonen av PCSX2 har for første gang en Førstegang Konfigurasjons Veiviser som hjelper deg til å lettere sette opp innstillingene så derfor går vi gjennom den først.

På første skjermbilde så vil du bli spurt om å velge språk.

Da velger du enkelt nokk det språket du ønsker at programmet skal være på.

PCSX2 vil automatisk lagre alle innstillinger, minnekort og nye filer skapt generelt i Dine Dokumenter mappen hvis du installerte programmet hvis du bruke binær versjonen så ligger de i samme mappe som pcsx2-r4600.exe filen.

I skjermbilde nummer 2 så vil du få muligheten til å velge hvilke tillegg du vil bruke til emuleringen. De forehånds valgte tilleggene valgt er de som tradisjonelt har bevist seg å ha høyest kompatibilitet og som oftest er de også de kjappeste, så før du bytter på dem så bør du være sikker på at du vet hva du driver med.
Her kan du også spesifisere hvilke mappe du vil at tilleggene skal hentes fra hvis du ønsker det, ved å huke av bruken av standard mappen og velge en egen mappe ved å klikke Finn. Åpne I utforsker enkelt nokk åpner et fil utforsker vindu i mappen du har valgt.

I den tredje skjermen så vil du få beskjed om å velge et BIOS bilde fra listen. Hvis du ikke kan se noe i listen så må du enten kopiere en BIOS til stien vist under eller skifte den stien til mappen du har BIOS bildet lagret. For mer informasjon om BIOS, sjekk BIOS Innstillinger seksjonen av denne guiden. Hvis du ikke kan velge en BIOS så kan du ikke bruke PCSX2. Til slutt så velger du Fullfør og med det så var Førstegang Konfigurasjons Veivisereren ferdig.


Dette er hoved grensesnittet for PCSX2. Herfra kan du forandre Kjerne innstillingene eller tilleggs innstillingene slik du syns passer best.
Vi vil begynne med å forandre på tillegs innstillingene før vi begynner å modifisere Kjerne innstillingene.
Gå til Konfigurer => Tillegg/BIOS valget for å modifisere tilleggene brukt av PCSX2. Du vil se en skjerm som denne (Klikk for å forstørre):

[Image: attachment.php?aid=30180]


Du har 3 faner Tillegg, BIOS og Mapper.

Tilleggs fanen av Tillegg/BIOS:


Til å begynne med så er det greit å nevne at for å skifte mappe så må du huke av merket for standard innstillinger nederst. Så kan du velge en spesifikk mappe hvor tilleggene kan hentes fra.
På venstre side så kan du se hvilke komponenter hvert tillegg emulerer (GS, PAD, SPU2 osv.), på midten så kan du velge tillegget du ønsker å bruke og til høyre så er valget for å modifisere innstillingene til det valgte tillegget.
Husk når du skifter valgte tillegg så må du trykke på "Bruk" knappen slik at emulatoren får lastet tillegget, Modifiser knappen vil være grået ut frem til dette er gjort.

Sånn og da skal vi videre til den faktiske modifiseringen av tillegg:

Grafikk:



Først så bør du sjekke hvilken versjon av pixel shader og DirectX (på Windows) som skjermkortet ditt støtter. Dette kan gjøres her.

For tiden så vil du kunne bruke 2 Grafikk tillegg: GSdx v0.1.16 og GSnull driver v0.1.0.

GSdx v0.1.16 er et DirectX 9 og DirectX 10/11 tillegg av Gabest som nylig fikk en kraftig oking i både bilde kvalitet og hastighet. Det krever pixel shaders 2 og SSE2 for å fungere samt Vista/Windows 7 med et DirectX 10 kompatibelt skjermkort for å bruke DirectX10/11 modusen.

GSnull er, som navnet tilsier en null grafikk tillegg. Det vil ikke gi noen form for grafikk og brukes normalt til ytelses målinger, og fil fiksing av emulatoren.


Velg GSdx v0.1.16 og Press Konfigurer knappen.


  • Først så må man vite at alle GSdx kommer i 3 versjoner, SSE2, SSSE3 og SSE4.1.Bare HVIS prosessoren din støtter det så skal du bruke de høyere instruksjons settene, hvis mulig så bør du bruke høyeste versjon for høyest hastighet. Her er settene rangert tregest til kjappest(SSE2, SSSE3, SSE4.1). Notis: AMD brukere må IKKE forvirre SSE3 med SSSE3 (1 ekstra S) og SSE4A med SSE4.1,alle disse er fullstendig forskjellige og det er ikke komatible på tvers, de er heller ikke støttet så bruk SSE 2.
    SSE2 CPU Støtte: Sjekk Her
    SSSE3 CPU Støtte: Sjekk Her
    SSE4.1 CPU Støttes av: Intel Core 2 Duo Penryn serien (E7xxx,E8xxx og Q9xxx modellene), Intel Corei3, Intel Corei5, Intel Corei7, AMD Bulldozer/Bobcat

  • For å bruke DirectX10/11 modusen, så må du brukeWindows Vista eller Windows 7 sammen med et DirectX10/11 kompatibelt grafikk kort (sjekk tidligere link)

  • DirectX10 og DirectX11 modusen av GSdx er for tiden identiske i både hastighet og kompatibilitet, eneste forskjellen er at hvis du bare har DirectX 10 så vil du ikke se valget til DirectX 11 mens hvis du har støtte for DirectX11 så vil du se begge.

  • Grafikk Tegning: Her kan du velge hvordan bildet skal bli tegnet.

    Ved å velgeVed å velge "Direct3D9 (Hardvare)", Gsdx vil utnytte Direct3D mulighetene i grafikk kortet ditt til å øke emulerings hastigheten drastisk.

    Ved å velge "Direct3D10/11 (Hardvare)" (bare mulig i Vista/Windows 7 med et DX10/11 kompatibelt grafikk kort), GSdx vil bruke sin Direct3D10/11 modus som normalt er den kjappeste modusen og i noen tilfeller mer kompatibel. Så hvis systemet dit støtter det så er det meget anbefalt å ta i bruk.

    Ved å velge "Direct3D9/10/11 (mykvare)", så vil GSdx bruke sin innebygde mykvare tegner, som betyr at grafikk kortet ikke blir brukt i det hele tatt, men ant blir gjort på prosessoren. På denne måten så blir hastigheten drastisk senket men kompatibiliteten er så høy som den kan bli. Denne en anbefalt hvis du møter grafiske problemer med Direct3D (Hardvare) tegneren.

    Ved å velge "SDL 1.3 (mykvare)", så vil GSdx bruke sitt SDL bibliotek for mykvare tegning som fungerer på samme måte som modusen nevnt over.

    Ved å velge "Direct3D9 (null)", Direct3D10/11 (null)", "Null (mykvare)", "Null (null)" eller "SDL 1.3 Null" så vil tillegget ikke produsere noen som helst for for bilde. Det kan brukes til å høre på musikk, hastigheten blir også drastisk økt så hvis spillet ikke er spillbart så kan musikken bli normal.

  • Sammenveving: her har du muligheten til å velge mellom Ingen og 6 andre sammenvevings teknikker, disse er brukt for å fjerne "risting" i bildet.
    I hvert valg så kan man se i parentes hva som er bieffekten med hvert valg (slikt som halv FPS notisen i blend) hver modus har noen bieffekter så her må man prøve seg frem.
    Når du kjører spillet så kan du ble igjennom disse ved å trykke F5 knappen.

    Skalerings Seksjonen:

    Bare tilgjengelig hvis en Hardvare Tegner har blitt valgt over. Her kan du stille på forskjellige innstillinger for å forbedre den visuelle opplevelsen, ved å øke oppløsningen teksturene blir tegnet med, eller ved å legge på filtre. Husk at det å forandre oppløsningen fra standard kan gi ukjente resultater og grafiske feil i spillet (alt fra ingenting til i sjeldne tilfeller alvorlige feil).

  • D3D intern oppløsning: Her kan du stille inn den eksakte oppløsningen du ønsker teksturene tegnet i!
    Hvis maskinen din er kraftig nokk (hovedsaklig skjermkortet) så kan du spille favoritt PS2 spillet ditt i en høyere oppløsning noe som resulterer i at grafikken blir sprøere, klarere og mer detaljert.
    Husk at jo høyere oppløsning du bruker jo fler resurser bruker tilleget, noe som resulterer i at emuleringen blir mye tregere (lavere FPS).

  • Original PS2 Oppløsning - Standard: Hvis du huker av denne boksen så vil tillegget tegne spillet i standard oppløsning slik det er originalt på PS2 (Dette er grunnen til at Valgfri Oppløsning og Skalering er grået ut)

  • Skalering: Set den til Valgfri for å bruke hva en du velger i valgene under (Valgfri Oppløsning). Settes den til 2x-6x vil spillets interne oppløsning øke med den verdien for så og rendres. Så hvis et spills grunnleggende oppløsning er 640x320, og Skalering er satt til 3x så vil den tegnes på 1920x960 (altså trippel standard oppløsning). På denne måten så kan noen oppskalerings problemer som ville oppstått i Valgfri oppløsning bli unngått.
    For tiden så kan de gleste spill og grafikk kort utføre 2x eller 3x skalering fint, men de vil få et skarpt ytelses dropp ved høyere valg.

  • Valgfri Oppløsning: Når Skalering er satt til valgfri så kan du skrive manuelt skkurat den oppløsningen du ønsker at spille skal bli tegnet i.


    Hardvare modus seksjonen:

    Denne er bare tigjengelig hvis Hardvare Tegner har blitt valgt. Her kan du stille på innstillinger for litt ekstra ytelse eller bilde kvalitet.

  • Tekstur Filtrering: Dette valget har 3 modus Valgt, grå og tom.
    Når den er valgt så betyr det at både 2D og 3D vil bli bilineært filtrert.
    Når den er grå så betyr det at filtreringen gjøres slik PS2 gjør det, dette er foretrukket.
    Når den er av så betyr det at ingen filtrering utføres, bilde kvaliteten senkes men ytelsen økes.

  • Logaritmisk Z: Denne innstillingen kan hjelpe til når noen spill sin grafikk er "Se Igjennom". Dette valget kan bare brukes på grafikk kort som ikke støtter 32bit Z-Buffer.

  • Tillat 8-bit teksturer: Bruker en mer effektiv "Palett tekstur" for all tegning noe som reduserer grafikk kort sine RAM krav, men på den andre siden så øker den prosesserings arbeidet og kan føre til visuelle feil. Det er anbefalt at begge prøves ut for best ytelse.

  • Alpha Korrigering (FBA): (Kun DX9 modus) Behold dette valget valgt siden det fikser en rekke problemer som DX9 har, men den kan også tilføre none problemer.

    Mykvare modus:

    Denne er bare tilgjengelig hvis en mykvare tegner er valgt over. Her kan du finne innstillinger som hvor mange tråder du skal tegne med og en mykvare kantutjevner.

  • Tegne Tråder: Denne boksen kan bare brukes hvis du har valgt en mukvare tegne metode. Her kan du velge hvor mange tråder du ønsker at GSdx vil bruke til mykvare tegning, for å dra full nytte av prosessoren så bør du sette den til å bruke like mange tråder som prosessoren din kan (dette kan sjekkes i Oppgave behandler) minus en.

  • kantutjevning (AA1): Denne boksen kan bare brukes hvis du har valgt en mykvare tegne metode. Når den er valgt så vil tillegget forsøke å utføre en form for kantutjevning i et forsøk på å forbedre utseende. Det er verdt å notere seg at denne er eksperimentell.

    Fikser:

    Denne er bare tilgjengelig hvis du manuelt modifiserer Gsdx.ini filen eller legger til om det ikke eksisterer linjen AllowHacks=0 til AllowHacks=1.
    Disse innstillingene er BARE for avanserte brukere som vet hva de driver med, disse innstillingene kan og vil medføre grafiske feil hvis de brukes i spill som ikke trenger dem! (dette har bare effekt i hardvare modus).

  • HV Kantutjevning: legger til kantutjevning til det valgte nivået, denne innstillingen krever mye av grafikk kortet og vil krasje PCSX2 hvis det er for lite RAM.

  • Alpha Fiks: Prøv denne hvis spillet ditt sliter med tåke eller skygge effekter. I de fleste tilfeller så er denne verd å prøve så lenge man ikke får grafiske feil.

  • Forskyvnings Fiks: Denne fiksen legger til en forskyvning på alle overflater slik at noen skalerings problemer blir redusert. Den kan brukes når lys effekter ser ut til å bomme altså de er forskjøvet litt feil.

  • Hopp over tegning Fiks: Denne fiksen hopper over tegningen av vilkårlige objekter, her kan du gi et valg mellom 1 og 100 hvor høyere tall tilsier hvor mye du skal hoppe over, dette kan gi vilkårlige ytelses økninger. For å fikse problemer så kan man sette et litt høyt nummer frem til man har funnet en ramme som fikser problemet og så stille ned frem til man er så lavt man kan og feilen enda er fikset.


  • Film Opptak: Dette er en skjult funksjon (Tongue). hvis man trykker F12 mens PCSX2 kjører med Gsdx så vil en beskjed boks bli synlig og i det første feltet må man, velge hvor man vil lagre filmen og ikke glem navnet til filen. I det andre feltet så kan man velge komprimering codec som f.eks. DivX eller "Ukomprimert" den siste vil som nevnt ikke komprimere og filen blir da stor, du kan ikke bruke codec som du ikke har installert fra på maskinen din fra før.
    For å stoppe opptakene så kan du trykke F12 to ganger, og filmen vil bli lagret automatisk, selv om emulatoren hakker så vil filmen gå i korrekt hastighet Smile. his du bruker SPU2-X så vil lyd filen bli lagret samtidig i en .wav fil i samme mappe som pcsx2-r4600.exe ligger i.

  • Trykk OK for å lagre innstillingene dine eller trykk avbryt for å gå tilbake til hoved konfigurasjons vinduet.


GSnull v0.1.0 plugin


  • Som forklart tidligere så gir et null tillegg ingen ut strøm så ingenting vil bli tegnet på skjermen. Det du kan gjøre er å vege Konfigurer for å skru av eller på Logging, denne er brukt for feilsøking og av utviklere.

Lyd:




SPU2-X


Det siste og beste lyd tillegget på tiden hvor dette skrives er basert på Gigaherz's SPU2 og senere modifisert av Jake Stine (Air) fra PCSX2 laget.
SPU2 er det eneste tillegget som støtter effekter som reverb og Dolby Pro Logic (II) (hvis lydkortet ditt støtter dekodingen av dette).
Det er også den emulatoren som emulerer lyd chipen i PS2 en mest korrekt og mange spill fungerer kun med SPU2-X!

  • Interpolering: Her kan du velge 1 av 5 valg:
    1)Nærmest: Som beskrivelsen sier så blir ingen Interpolering gjort. Kjappest
    2)Linear: Utfører linear Interpolering på lyden, Kjapp.
    3)Kubisk: Dette er en type interpolering som er treg men gir god diskant.
    4)Hermite: Dette er den anbefalte metoden, den gir lyd tilnærmet PS2 men den er tregere enn de andre.
    5)Catmull-Rom: Dette er en type interpolering som er treg men gir best kvalitet.

  • Deaktiver effekt prosessering: Dette valget skrur av effekter som reverb, noe som senker lydkvaliteten men som øker hastigheten.

  • Reverb økelses faktor: Som beskrevet så øker den reverb intensiteten med faktoren som er valgt. Dette valget kan forårsake feil i lyden.

  • Aktiver feilsøkings valg: Ved å velge denne så aktiverer du mulighetene for å bruke effekter og valg bare tilgjengelig for feilsøking. Denne burde bare brukes av utviklere.

  • Modul: her kan du velge 1 av 5 valg, som er forskjellige måter å sende lyden ut på systemet ditt:
    1)Ingen lyd: Dette valget vil som det sier ikke produsere noen lyd, dette gir best hastighet.
    2)X Audio 2: Dette er det anbefalte valget og den fungerer best under Vista så for XP brukere så bør dere prøve valget under.
    3)DirectSound: Dette valget er litt dårligere en Xaudio2, og passer best for eldre versjoner av Windows som XP.
    4)Wave out: Denne er ikke anbefalt siden Xaudio2 og DirectSound nesten alltid er bedre.
    5)Portaudio: Dette valget bruker et kryss bibliotek kalt Portaudio og er det eneste måten å få lyd på Linux.

  • Latens: Jo lavere latens verdi du velger jo mindre forsinkelse vil du oppleve. Notis settes latensen for lavt så vil lyden oppleves som sprakende. Og du bør prøve deg frem og finne den laveste latensen du kan som ikke gir spraking.

  • Synkroniserings Modus:
    • Strekk Tid: Dette er standard valget, det er også det anbefalte valget. Dette holder bilde og lyd synkront, samtidig som det hjelper til å forhindre spraking i lyden. Notis hvis hastigheten din er treg så vil også lyden oppleves som like treg med denne innstillingen. (hvis spillet går med halv hastighet så vil lyden også gå ved halv hastighet).
    • Asynkron Mix: Vedd asynkron mix så kjøres lyd og bilde som 2 individuelle operasjoner og lyden VIL komme ut av synkronisasjon Hvis spillet går sent så vil lyden gå i korrekt hastighet. (hvis spillet går med halv hastighet så vil lyden gå med normal hastighet) Dette er ikke optimalt og i noen tilfeller så kan spillet henge etter eller krasje!!
    • Ingen: Lyden vil hoppe, du vil ikke få maks hastighet noe lyd vil klippes men, du vil få en liten FPS økning.

  • Avansert: Haer kan du fin justere hvordan tids strekkeren fungerer, Som beskrevet i grensesnittet, høyere verdier er bedre hvis du får dårlig hastigheter mens lavere hastighet er det motsatte hvis du får for høy hastighet. Ved å trykke Tilbakestill til standard vil stille alt tilbake til standard.

  • Lyd Utvidelses modus: Her kan du velgge om du vil ha lyden fra tillegget utvidet til et større anlegg og ikke bare til 2kanals (stereo). Kan bare brukes med XAudio2.
    • Stereo: Standard innstillingen og ingenting gjøres.
    • Quadrafonic: Lyden utvides til 4 kanaler.
    • Surround 5.1: Lyden utvides til 5.1 kanal system.
    • Surround 7.1: Lyden utvides til 7.1 kanal system.

  • Bruk et Winamp DSP tillegg: Hvis du ikke vet hva dette er så bare la det være. (Fortiden ikke tilgjengelig i Linux.)



Kontroller:

7
Her har du muligheten til å bruke en av 2 tillegg, Lilypad v0.10.0 eller SSSPSX Pad v1.7.1.

Velg SSSPSX Pad v1.7.1 og trykk konfigurer.



Du vil se et bilde som dette (Klikk for å utvide):

[Image: attachment.php?aid=30182]

Nå trykk knofigurer for å begynne konfigurasjonen av SSSPSX Pad:

  • Her trykker du enkelt nokk på hver knapp sitt navn og så på tasten du vil binde til denne. Hvis du vil klarrere en bindingså kan du trykke på knappen og så enkelt og greit vente til tiden går ut, da vil bindingen gå tilbake til NONE.

  • Trykk på PAD1/PAD2 fanene på toppen for å bytte mellom kontroll 1 og kontroll 2.

  • SSSPSX Pad støtDu kan binde din analoge akse i "LX,LY,RX,RY" knappene. LX betyr Venstre X-Akse, LY betyr Venstre Y-Akse, RX betyr Høyre X-Akse, RY betyr Høyre Y-Akse

  • R3 og L3 knappene er knapper som eksisterer på analok kontrolleren hvis du trykker ned styrepinnen. R = Høyre og L = Venstre Som burde være forventet.

Velg Lilypad v0.10.0 og trykk på konfigurer knappen.


Du vil se et bilde som dette (Klikk for å utvide)::

[Image: attachment.php?aid=30184]


  • Lilypad er et veldig avansert kontroller tilleg som støtter tastatur, mus, spill kontrollere samt Xbox360 kontrolleren. Den har også noen greie valg som ESC fiksen eller Deaktiver skjermsparer.

  • For en veldig detaljert beskrivelse av hva hver funksjon gjør så kan du sjekke ut den offesielle tråden til tillegget HER. Du kan også laste ned siste versjon av tillegget det eller i nedlasnings seksjonen Smile

Cdvdrom:


Normalt så kan du bruke den innebygde ISO velgeren i PCSX2 ved å velge ISO i CdVD menyen, og så under valget ISO Velger så kan du enten velge bildefilen fra listen eller velge kikk for å legge til en.

Hvis du ønsker å bruke et tillegg som gjør jobbe med å kjøre spillet fra den faktiske disken eller en som lagrer en ISO dump av disken så må du velge tillegg i CDVD menyen og så velge et CDVD tillegg.
Standard så leveres tilleggene PCSX2 Gigaherz's CDVD v0.8.0, Linuz Iso CDVD v0.9.0 og CDVDnull v0.6.0.

Velg Gigaherz's CDVD v0.8.0 og trykk konfigurer.


  • Egentlig veldig enkelt alt du trenger å gjøre er å velge bokstaven til drevet du ønsker å lese disken fra. De vil så kjøre PS2 spille direkte fra det CD/DVD drevet (så lenge spillet er i den).

  • Dette er det eneste tillegget som delvis støtter CD skifte, så hvis du har problemer med at spillet bruker flere disker så kan du prøve dette tillegget!

Velg Linuz Iso CDVD v0.9.0 og trykk konfigurer


  • This plugin has the extra ability of compressing your images to save you disk space apart from running your images for the emulator.

  • Click Velg Iso to select the game image you want to run/compress. Once you've selected an image you can either close the config window so you can run it eller press "Compress Iso" to compress it. If you selected an already compressed image you can also select "Decompress Iso" to decompress it.

  • Under "Compression Method" you can select either ".Z - compress faster", which will compress your image faster but make it larger eller ".BZ - compress better", which will compress your image slowly but make it smaller.

  • Under Options you can check/uncheck "Enable Block Dump=>'ISO name.dump'". When checked, this option will create a "ISO name".dump file in the PCSX2 root folder(where pcsx2-r4600.exe is located) from the game you ran. This file is like a small iso, which is mainly used for debugging. It will store the sectors read during the execution of the game you ran, so afterwards you will be able to load the file(using "select iso" of Linuz Iso CDVD) og run it without any image/cd/dvd. Note that if the game will try to read any other sectors from the ones not included in the dump file, it will obviously stop responding.

  • Press ok to save your changes.


CDVDnull v0.6.0



  • This is a Null plugin just like GSnull, meaning it simply does nothing. It doesn't have a configuration screen for obvious reasons.


Dev9:


Here are the plugins that handle the HDD(hard disk drive) og ethernet emulation. There is only Dev9null v0.5.0 included in the 0.9.8 package, yet another Null plugin which is exactly like all the other ones.
Also there is a newer Dev9 plugin in development by Luigi__, the MegaDev9 plugin which is still in early stages but very promising. For the time being, it partially emulates the ps2 HDD. You can get it here.

Usb:


Here are the plugins that handle USB(Universal Serial Bus) emulation. The release package includes USB Null v0.7.0 which is yet another Null plugin. Nothing to configure for the above reason. There is a new USB plugin that supports USB mice, keyboards og Lightguns by Shalma called Nuvee. You can get it from our website here


Firewire:


Here are the plugins that handle the Firewire port of the PS2.Only the FWnull v0.7.0 is included in the release package. There are no other Firewire plugins available eller in development.
Nothing to configure for the above reason.

BIOS(Basic Input Output System)


In this list you will find your bios image, if you have one og have put it in the selected bios folder. Note that the only LEGAL way of obtaining a bios is dumping it from your OWN Playstation 2 console.DO NOT ask where to get the bios in the PCSX2 forum, because it's against the rules. That's because the ps2 BIOS is a copyrighted material of Sony og that makes its distribution illegal, meaning we could get in trouble if it was found out that we were supplying people illegally with bios files. If your BIOS image does not even appear on list even after you have selected your right bios directory, it is an invalid image.

Attention: It is recommended that you have all files for BIOS newer than the SCPH-10000.bin. You will probably be able to run the bios eller games without having them but there may be a chance that these affect compatibility somehow. This includes rom1.bin,rom2.bin,erom.bin og a SCPH-XXXXX.nvm file where XXXXX is the version of your bios(eg SCPH-34004.nvm).This last file can be also created from PCSX2 after you configure your bios(set time zone, language etc) but it's better if you have this file directly ripped from your Playstation 2. Once more DO NOT ASK where to get these files, since they are part of the BIOS too.

Here's a quick explanation about what these files do by auMatt:

auMatt Wrote:Basically the first jap ps2 had a single bios og the dvd player etc were installed on the memcard.
The Ps2's after that first model had the Dvd Player mykvare installed in a separate ROM (EROM) which is encrypted.
The ROM1 is an additional part of the BIOS that contains some extra stuff like ID's for DVD Player version etc.
ROM2 is the same really but I think only available in Chinese PS2's.
Hope this helps.

A new Bios dumper is already available that can dump your PS2 Bios,ROM1,ROM2,EROM og NVM. Get it HERE

Note: For maximum compatibility it is recommended that you use a BIOS image different than SCPH10000.BIN which is the oldest one. That's because with this BIOS there are problems in memory card emulation og in other sections.

How to extract the bios files from your PS2: Visit this thread og a thread HERE.
Also, here are 2 youtube tutorials on dumping your BIOS from your console:
http://www.youtube.com/watch?v=n3AVqzYcqSw (Takk til FullGrownGaming)
http://www.youtube.com/watch?v=lqhagzoULvs (Takk til tallbender)

So now we are done Configuring all plugins for PCSX2.

BIOS tab of the Plugin/BIOS selector window:


Here you'll see an identical screen to the last one of the First Time Configuration wizard, with the same usability, meaning to select a BIOS file from the list og change the folder where PCSX2 tries to find your BIOS images.

Folders tab of the Plugin/BIOS selector window.


Here you can change the folders where some of the files that PCSX2 creates will be stored at. By unchecking "Use default setting" you can click the "Browse" button to find a folder of your choice where PCSX2 will store: Save states, snapshots og logs/dumps respectively.


Core settings


Next are the Core PCSX2 settings which can be found under Config =>Emulation settings. You'll see a window like this(click to enlarge):

[Image: attachment.php?aid=30186]


There are 6 tabs, EE/IOP, VUs, GS, GS Window, Speedhacks og Gamefixes. We'll start with EE/IOP.

EE/IOP tab of the Emulation Settings:


EE/IOP stands for Emotion Engine / Input Output Processor which are the core components of the Playstation 2. Below we'll describe the settings available to us:

  • Emotion Engine: Velg "Recompiler" to enable the recompiler for the Emotion Engine, granting a really big speedup. It's extremely compatible, so you should always use it. Ved å velge "Interpreter" you will be using the really slow Interpreter mode, which in some cases is more compatible, but is mainly there for debugging purposes.

  • Enable EE Cache: As the text following notes, this will only work if you set Emotion Engine to Interpreter. It is extremely slow og is only known to help the japanese version of "Dead eller Alive 2" to work. You can disable it after you start a fight to get the speed back.

  • IOP: Same settings as above for the Input Output Processor. The Interpreter here is not such a huge slowdown as the EE but still a big speed hit.

  • Round mode: Changes how rounding of float numbers is calculated. If your game is freezing somewhere, try changing the value here. Default og most compatible value here is Chop/Zero. Automatically changed when 'Automatic Gamefixes' is checked under System for some games known to need a different value than default.

  • Clamping mode: These settings go from faster to slower from top to bottom. So 'None' is the fastest but least compatible og 'Full' is the slowest but most compatible. Default value here is 'Normal' which works fine for most games without compromising speed much. Automatically changed when 'Automatic Gamefixes' is checked under System for some games known to need a different value than default.

  • Restore Defaults: Click this to restore all settings to their default values (which are seen as Bold in Vista/Windows 7 eller colored green in Windows XP).

VUs tab of the Emulation Settings:


VUs stands for Vector Units which are the co-processors of the Playstation 2 working in parallel with the EE og IOP. The Playstation 2 has 2 of these co-processors called VU0 og VU1. Below we'll describe the settings available to us:

  • VU0: In this radio box you can choose one of 3 choices: Interpreter, microVU Recompiler og superVU Recompiler [legacy].

    • Interpreter: Ved å velge this PCSX2 will use the Interpreter for the VU0 unit, which is extremely slow og not very compatible either. Should only be used for debugging og testing.

    • microVU Recompiler: The latest recompiler for the Vector Units made by cottonvibes. This option has very high compatibility with games, is more stable og has fair speed. Recommended.

    • superVU Recompiler [legacy]: The old recompiler for the Vector Units made by zerofrog. This is not actively developed any more (thus the legacy tag), has quite worse compatibility compared to microVU, more unstable og usually a bit faster. Should only be used to identify bugs with the new recompiler eller for the rare cases it works better than microVU.

  • VU1: As above but for Vector Unit 1.

  • Round mode: Same as EE/IOP

  • Clamping mode: These settings go from faster to slower from top to bottom. So 'None' is the fastest but least compatible og 'Extra+Preserve Sign' is the slowest but most compatible. Default value here is 'Normal' which works fine for most games without compromising speed much. If you experience spikey polygons eller bad geometry, try setting this to 'Extra+Preserve Sign'. Automatically changed when 'Automatic Gamefixes' is checked under System for some games known to need a different value than default.

  • Restore Defaults: Click this to restore all settings to their default values (which are seen as Bold in Vista/Windows 7 eller colored green in Windows XP).

GS tab of the Emulation Settings:


GS stands for Graphics Synthesizer which is responsible for tegning the graphics of the Playstation 2 (among other things). Below we'll describe the settings available to us:


  • Framelimiter: The options in this group can be used to control the frame rate of your games in various ways.

    • Disable Framelimiting: By checking this your games will run as fast as your PC can make them to, ignoring all below settings og limits. Toggle it ingame by pressing F4.

    • Base Framerate Adjust: Here you can control the base framerate for your games in a percentage. If you leave the base NTSC og PAL frame rates intact (60 og 50 fps respectively), 100% here would mean 60FPS for NTSC og 50 FPS for PAL, 110% would be 66 FPS og 55 FPS respectively etc. The frame limiter will limit the FPS of your game to these values. Setting this to higher than 100% is NOT a speed up in any form, recommended to keep it at the default value of 100%.

    • Slow Motion Adjust: Here you can control in a percentage the speed your game will be limited at when you activate slow motion. The percentages are referring to the above Base Framerate, so 50% means half of the Base Framerate speed, which you can see above how it is calculated in FPS. Toggle it ingame by pressing Shift og Tab.

    • Turbo Adjust: Identical to Slow Motion adjust but is activated when you enable turbo mode. Toggle it ingame by pressing Tab

    • NTSC Framerate: Sets the speed NTSC games will run at. Default (og normal) speed for these games is 59.94 FPS, but you can set this lower eller higher to combine it with the above options. Hint: Setting this to lower values than normal can speed up a few games but doing so can break some games. Can only be changed via editing the pcsx2_vm.ini og changing the value after FramerateNTSC=

    • PAL Framerate: Sets the speed PAL games will run at. Default (og normal) speed for these games is 50 FPS, but you can set this lower eller higher to combine it with the above options. Hint: Setting this to lower values than normal can speed up a few games but doing so can break some games. Can only be changed via editing the pcsx2_vm.ini og changing the value after FrameratePAL=

  • Frame Skipping: The options in this group can be used to control how frame skipping works, a technique which skips drawing some frames of a game to make it feel like it's running smoother when full speed cannot be achieved. As noted in the GUI, this feature can og will cause stuttering, flashing eller other abnormal behavior depending on the game. Toggle it ingame by pressing Shift og F4

    • Disabled: When selected disables Frame Skipping, recommended if you are getting adequate speed.

    • Skip when on Turbo only: When selected, enables Frame Skipping only when Turbo mode is on.

    • Constant Skipping: When selected, enables Frame Skipping constantly.

    • Frames to Draw: Specify how many frames will be drawn before skipping.

    • Frames to Skip: Specify how many frames will be skipped when the above frames have been drawn.


  • Use Synchronized MTGS: Check this option to use a different mode of MTGS. VERY slow, only for debugging purposes.

  • Disable all GS output: As the name suggests, will disable all graphics output. Used for benchmarking core PCSX2 speed og debugging.

GS Window tab of the Emulation Settings:


Here you will be able to control various aspects of the video output of PCSX2. Below we'll describe the settings available to us:


  • Apect Ratio: Here you can select Fit to Window/Screen which will stretch the video to fit in your window, standard (4:3) which will set the aspect ratio of your video to 4:3 eller Widescreen (16:9) which does the same with a 16:9 ratio. Keep in mind that the game's display will be stretched this way, deforming the normal display. For proper wide screen, you should set it in the specific game's menu (if it supports it).

  • Custom window size: Set your preferred size for the video window in pixels.

  • Zoom: As the name suggests, you can enter the percentage you want the game to be zoomed in. You can also use it while running a game by pressing Ctrl og + for zoom in og - for zoom out of the numpad.

  • Vertical Stretch: This option can not be changed from the GUI but is similar to Zoom thus in this section. Does what the name suggests og is usable by pressing Ctrl-Alt og + eller - of the numpad.

  • Disable window resize border: When checked, removes the border used for resizing from the video window.

  • Always hide mouse cursor: When checked, the mouse cursor will not be visible when it enters the video window.

  • Hide window when paused: When checked, the video window will be hidden whenever emulation is paused.

  • Default to fullscreen mode on open: When checked, PCSX2 will start on full screen. Switch back to Windowed by pressing Alt og Enter.

  • Double-click toggles full screen mode: When checked, double clicking in the GS window will toggle from full screen mode to windowed (og vice versa).

  • Wait for vsync on refresh: When checked, PCSX2 will use vsync which can reduce tearing but also greatly reduces actual FPS. Applies to full screen mode og may not work with all GS plugins.

  • Dynamically toggle Vsync depending on frame rate: What this option does is explained in the tooltip, so just leave your mouse on it until the tooltip shows og read that Tongue

Speed Hacks tab of the Emulation Settings:


Speed hacks are various techniques used to speed up emulation at the cost of emulating accuracy. All of these options can og will cause severe bugs, crashes og other abnormal behavior so use them with caution! Also note that these affect certain games only, so you might not get any speed up depending on the game. Below we'll describe the settings available to us:
  • Enable speedhacks: Check/uncheck this for a quick toggle to turn on/off all selected hacks below.

  • Emotion Engine (EE) Cyclerate: This Fiks increase the time an emulated operation takes, thus the task is easier to do for your CPU. Anything other than default can break your games, make them appear sluggish eller make them start skipping frames.

    • Default Cycle Rate - Slider Level 1: This is not a Fiks, this will emulate the EE on its actual speed.

    • Slider Level 2: Reduces the EE cycle rate by 33%. Moderate speed increase, small compatibility hit.

    • Slider Level 3: Reduces the EE cycle rate by 50%. Big speed increase, moderate compatibility hit. Also can cause stuttering audio in game videos.


  • VU Cycle Stealing: This Fiks increases the number of cycles the Vector Unit (VU) steals from the Emotion Engine (EE). This Fiks can og will cause false FPS readings (especially in higher values), screen flashing, slowdowns og other serious bugs with certain games!

    • Slider Level 0: This is not a Fiks, this will disable VU Cycle Stealing.

    • Slider Level 1: Small speed increase, small compatibility hit.

    • Slider Level 2: Big speed increase, moderate compatibility hit.

    • Slider Level 3: Small speed increase compared to level 2, huge compatibility hit. This level will not work properly for the majority of games causing flickering, slowdowns og graphical bugs while offering a marginal speed increase over level 2 when it works. Not recommended except for very few specific games that work well with it.


  • Other Hacks: Various hacks with different usability.

    • Enable INTC Spin detection: This Fiks takes a shortcut in a known situation PS2 games do when they idle, check the tooltip for a detailed explanation. Instead of doing the idle loop it just jumps to its end og continues from there. Can give big speed boosts but only in a few games. Very safe Fiks with almost no compatibility hit, recommended.

    • Enable Wait Loop detection: Similar method to the above, check the tooltip for a detailed explanation. Moderate speed up with no known compatibility hit, recommended.

    • Enable fast CDVD: Reduces loading times by setting a faster disc access mode. Check the HDLoader compatibility list for games that will NOT work with this (usually marked as needing mode 1 eller slow DVD). Not recommended since it can break many games.


  • microVU Hacks: These hacks are only applied when microVU is selected as the recompiler in the VU tab of Emulation settings. If superVU is selected, these hacks do nothing.

    • mVU Flag Fiks: Check the tooltip for a detailed description about how this works. Moderate speed increase with very high compatibility, recommended.

    • mVU Block Fiks: Check the tooltip for a detailed description about how this works. Moderate speed increase with high compatibility.

  • Restore defaults: Click this to restore all settings to their default values (which actually disables all hacks in this tab).

Game fixes tab of the Emulation Settings:


As the name implies, these are special game fixes for some games which for some reason emulating them requires something special. Note that the team has no intention of keeping hacks for specific games, these are there temporarily until a proper fix is found so they can be removed. Many of these are automatically applied when 'Automatic Gamefixes' is checked under System.


  • VU Add Fiks: This Fiks is also needed because the PS2 doesn't follow the IEEE standard on floats.
    Enable it only for 'Star Ocean 3','Valkyrie Profile 2' og 'Radiata Stories'.

  • VU Clip Flag Fiks: This Fiks is only needed when superVU is selected as recompiler under VU in Emulation Settings. Needed for Persona games.

  • FPU Compare Fiks: This Fiks is needed because of the limited range of floating point numbers defined by the IEEE standard that the PS2 doesn't follow. Enable it only for 'Digimon Rumble Arena 2'.

  • FPU Multiply Fiks: Needed for 'Tales of Destiny'.

  • FPU Negative Div Fiks: Needed for Gundam games, fixes the camera view.

  • VU XGkick Fiks: Adds more delay to VU XGkick instructions. Needed for 'Erementar Gerad'.

  • FFX videos fix: Makes GIF flush before doing IOU work. Fixes gray overlay garbage in the videos of 'Final Fantasy X'.

  • EE timing Fiks: Multi purpose Fiks. Known to help: 'Digital Devil Saga', 'SSX', 'Resident Evil: Dead Aim'.

  • Skip MPEG Fiks: Use this to skip freezing intro videos to avoid hanging

  • OPH flag Fiks: Needed for 'Bleach Blade Battler', 'Growlancer' II og III og 'Wizardry'

  • Ignore DMAC writes when it's busy: Needed for "Mana Khemia - Alchemists of Al-Revis" og "Metal Saga".

Presets:


Starting from 0.9.8, the preset system was introduced. In short this is a system to help users who want a quick og easy configuration of PCSX2. When 'Presets' is checked (located at the bottom of all 6 tabs we have described until now), all of the options in these tabs will be grayed out since the Preset system will be changing them instead of you. Here are the preset levels (from slowest og most compatible to fastest og less compatible):


  • 1 - Safest: As the name implies it is the safest preset in terms of compatibility. Compared to the other levels it is the most compatible og the slowest too.

  • 2 - Safe (faster): Almost the same as 1 but applies some very safe speed hacks to gain a speed advantage. Compatibility should be as high as Safest.

  • 3 - Balanced: Further increases the speed hacks used, taking a mild compatibility hit in favor of speed.

  • 4 - Aggressive: Also adds more speed hacks og changes some clamping modes. Less compatible but faster, some games will have problems with it.

  • 5 - Aggressive Plus: Lots of speed hacks, many games will be bugged but speed will be even better for those that will work with it.

  • 6 - Mostly Harmful: As the name suggests, this preset will mostly do harm than help you. Most games will have problems og might even be slower than some lower presets. Not recommended.

Miscellaneous options


Now to describe what the rest of the options do:


  • System =>Boot CD/DVD (full): If you press this the emulator will run the image you have selected in your CDVD plugin (eller intern ISO selector) eller will ask you to find an image if you haven't selected one in the CDVD plugins' configuration. If you are using the Gigaherz CDVD plugin this will instantly run the CD/DVD of the selected drive. The 'full' mode first goes through the BIOS intro just like on a real PS2 console. Use it for games that have different language translations eller games with copy protection.

  • System =>Boot CD/DVD (fast): As above but this option skips the BIOS intro og runs the game instantly. Helps booting some games while using newer BIOS files compared to Full Boot by skipping region checks.

  • System =>Run ELF...: You can use this to run demos which are almost always in .elf format.

  • System =>Pause/Resume: You can use this to Pause eller Resume emulation at any time.

  • System =>Load State/Save State: Here you can load/save states while running a game. In Load state, with "Backup" you can load a backup save state created with the "Backup before save" option for the selected slot.

  • System =>Check/Uncheck Backup before save: When this is checked, PCSX2 will create a backup of your saved state each time you save it. Very useful in case your state got damaged eller corrupt in some way. You can find the backup states in the sstates folder, they have a .backup text at the end of the filename. You can load them from the GUI with the menu described above.

  • System =>Check/Uncheck Automatic Gamefixes: This will enable/disable game fixes. These fixes can have various uses, from skipping game videos which are not properly emulated yet og can stop the emulator from progressing to more advanced ones. Checking this will also enable some special configurations og game fixes for some games known to need them.

  • System =>Check/Uncheck Enable Cheats: This will enable/disable game cheats. Cheats work with the same system as patches but are loaded from the Cheats folder of PCSX2. Check various guides on our forum on how to create cheat files for PCSX2

  • System =>Check/Uncheck Enable Host Filesystem: This will enable/disable the Host Filesystem of PCSX2. Used mainly by demos og homebrew.

  • System =>Shutdown: This will shut down the current game you are playing og reset PCSX2.

  • System =>Exit: Closes the emulator

  • CDVD =>
    • Iso Selector: This is the intern ISO loader of PCSX2, which does not use a CDVD plugin. You can choose any disc image PCSX2 supports by clicking Browse og run it. For your convenience, this menu entry also keeps a list of your recently used game images. This will only work if Iso is selected in the radial menu below!
    • Plugin Menu-Plugin Settings: This will show you which CDVD plugin you have chosen og let you configure it from here (instead of manually going in Plugin/BIOS Selector og doing it from there).
    • ISO-Plugin-No Disc: This radial menu controls the source from which PCSX2 will load games from. If you select ISO, the intern ISO loader will be used to load your selected games (described above). If you select Plugin, the configured plugin will be used to load your games. If you select No Disc, no game will be loaded og PCSX2 will simply boot in the BIOS.

  • Config =>
    • Emulation Settings: Will open the Emulation Settings screen which we described in the Core Settings section of this guide.

    • Memory cards: Will open the memcard manager.

      • By clicking browse you can specify a custom folder from which PCSX2 will try loading its memory cards.

      • Velg any one memcard from the list to have the Duplicate,Rename,Delete og Eject buttons available. Duplicate creates a copy of the selected memcard, Rename changes its filename, delete deletes it og Eject removes it from the assigned slot.

      • Velg any empty port to have the Create button enabled. By clicking it you will see the create new memcard dialog, where you can type the filename og select between 8, 16, 32 og 64mb for the memcard's size. As the notes say, the larger the memcard size the more chances there are of failing to work with various games so be aware that some games will NOT be able to save in large memcards.
        Check "Enable NTFS compression when creating this card" to use NTFS compression on the file, saving you some hard disk space. Highly recommended to have this checked.

      • Velg et vilkårlig minnekort i -Ubrukt- listen for å aktivere Sett inn knappen. Som gir deg en dialog som du kan velge hvilken port du ønsker å sette inn minnekortet i.

      • Automatisk slipp minnekort når man laster et lager: Beskrivelsen er i grensesnittet og er anbefalt å ha aktivert.


    • Tillegg/BIOS velgeren: Denne vil åpne Tillegg/BIOS velgeren som er hvor du kan stille om på hvilke tillegg og BIOS du ønsker å bruke som forklart i starten av denne guiden.

    • Video (GS)/Lyd (SPU2)/Kontroller (PAD)/Dev9/USB/Firewire =>Tilleggs Innstillinger: Denne vil åpne konfigurasjonen for de valgte tilleggene som nevnt her respektivt (Video/Lyd/Kontroll/Dev9/USB/Firewire)

    • Fler klikk 1: Vil aktivere Fler klikk 1. Du må også aktivere Fler klikk i Lilypad kontroller tillegget for at det skal fungere. Kompatibiliteten er lav så mange spill fungerer ikke med fler klikk.

    • Fler klikk 2: Vil aktivere Fler klikk 2. Du må også aktivere Fler klikk i Lilypad kontroller tillegget for at det skal fungere. Kompatibiliteten er lav så mange spill fungerer ikke med fler klikk.

    • Tøm alle innstillinger: dette vil tømme alle innstillinger og tilbakestille alt til standard samt Førstegang Konfigurasjons Veiviser vil komme frem igjen.


  • Misc =>
    • Aktiver/Deaktiver Vis Konsoll: Dette valget vil bestemme om et sekundær vindu skal komme frem bak PCSX2 bildet, denne bruker hovedsaklig til feilsøking. I denne rammen vil du derfor se en rekke beskjeder som kan hjelpe med p finne ut hva som er feil skulle problemer oppstå. Samtidig som det gir beskjed om hva som skjer i emulatoren til en hver tid. Rød tekst er feilbeskjeder, og Gul tekst er advarsler.
    • Konsoll Vindu:
    • Log->Lagre/Tøm: Lagrer eller Tømmer teksten i konsoll vinduet.
    • Utseende: Forandrer hvordan konsollvinduet ser ut.
    • Kilde: Sjekk elementene her for å legge til flere PS2 komponenter som skal ha sin oppførsel logget i konsoll vinduet.

  • Om: Om vinduet gir informasjon om emulatorens forfattere og noen takker til de som fortjener det.

Hvis du fortsatt har problemer med å bruke emulatoren, så kan du melde problemet ditt i en tråd på PCSX2 forumet HER Les reglene forsiktig før du skriver.

Tilbake til Toppen

Det var det! Håper det var til hjelp for alle som er nye på PCSX2 og for medlemmer som liker å fikle med flere innstillinger slik at flere spill fungerer.

Takk til Gigaherz for å påpeke hvordan man skal få indeksen til å fungere i Firefox. Smile
Mange Takk til min venn Regulus for bakgrunnen og smilies script samt endel hjelp. Smile
Takk til Razor Blade for å fikse bilde rammene.
Takk til crushtest for å påpeke noen Firefox feil og en rekke forslag.
Takk til Nachbrenner For forslag og tillegg.
Takk til Falcon4ever for å plage meg med XHTML validering.
Takk til rama for å hjelpe meg med noen forklaringer.

Skapt av Bositman.
Oversatt av Angeland.
Reply

Sponsored links





Users browsing this thread: 1 Guest(s)