Oficjalny Polski Poradnik oparty na wersji 0.9.8/0.9.9
#1

Poradnik powstał na bazie oficjalnego poradnika do wersji 0.9.7, oraz nowego 0.9.8 wraz z osobistymi uwagami dodanymi przeze mnie, opartymi na nie małym już doświadczeniu w pomaganiu nowicjuszom.


Jako, iż ten poradnik jest bardzo szczegółowy przez co również złożony, avih stworzył o wiele krótszą wersję, którą możesz znaleźć tutaj.

W tym poradniku, postaram się wytłumaczyć jak prawidłowo skonfigurować PCSX2 wraz z poradami do uruchamiania gier. Krok po kroku:

1) Ściągnij nową wersję PCSX2 v0.9.8 Tutaj.
2) Możesz wybrać pełną instalację, instalację sieciową oraz wersję skompresowaną PCSX2. Pełna instalacja zawiera sieciową instalację DirectX, instalacja sieciowa może ją opcjonalnie pobrać z internetu, wersja skompresowana natomiast zawiera sam program oraz potrzebne wtyczki. Ściągnij wedle własnego wyboru, jeśli nie wiesz którą, ściągnij pełną instalację.
3) Jeśli chcesz możesz spróbować najnowszej wersji 0.9.9, która znajduje się Tutaj (tylko wersja skompresowana). Mając jednak na uwadze, iż wersja ta podlega ciągłym zmianom, nie zawsze na lepsze a nieraz wymaga dodatkowego testowania.
4) Uruchom instalację(jeśli ściągnąłeś wersję instalacyjną) lub w przypadku wersji skompresowanej, rozpakuj ją do wybranego katalogu.  (np. C:\PCSX2)
5) Uruchom pcsx2.exe znajdujący się w folderze, który wybrałeś podczas instalacji, lub podczas wypakowywania plików.
6) W razie problemów z uruchomieniem, upewnij się, że posiadasz najnowszy DirectX, oraz "Microsoft Visual Redistributable Package"(2008/2010 w wersji zależnej od wersji swego systemu operacyjnego).

Dla użytkowników Linuxa
Ściągnij binarki stąd albo kod źródłowy z Google Code. By skompilować program z kodu źródłowego, postępuj zgodnie z instrukcjami zawartymi w Przewodniku kompilacji dla Linuxa.
Musisz mieć zainstalowane: libasound2-dev, libbz2-dev, libgl1-mesa-dev, libglew1.5-dev, libglu1-mesa-dev, libgtk2.0-dev, libjpeg-dev, libsdl1.2-dev, libsoundtouch1-dev, libsparsehash-dev, libwxbase2.8-dev, libwxgtk2.8-dev, libx11-dev, nvidia-cg-toolkit, portaudio19-dev, zlib1g-dev.

Wtyczki używane pod Linuxem: ZZOgl-pg (lub ZZOgl), SPU2-X, ZeroSPU2, OnePad, Linuz Iso, EFP Iso, oraz EFP Polling.


Indeks
  1. Konfiguracja wtyczek
  2. Konfiguracja BIOS'u
  3. Konfiguracja rdzenia
  4. Inne ustawienia konfiguracji

Konfiguracja PCSX2


Nowa wersja PCSX2 posiada pomocnika konfiguracji by pomóc Ci w łatwiejszej konfiguracji, więc od tego zaczniemy.

Zaraz po pierwszym uruchomieniu, będziesz zapytany o wybór języka a następnie o wybór katalogów w których program ma zapisywać swoje pliki oraz ustawienia konfiguracji.

W pierwszym okienku zaznacz język w którym chcesz korzystać z programu i zastosuj zmiany. Standardowe ustawienie jest językiem
Twojego systemu operacyjnego o ile PCSX2 został już przetłumaczony na dany język.

Po kliknięciu na "Następna Strona" jeśli program wykrył istniejące ustawienia z poprzedniej wersji, możemy je importować, bądź nadpisać - warto zaznaczyć, iż to ostatnie nie zmieni istniejącej konfiguracji wtyczek.

Następnym krokiem jest wybranie wtyczek, których chcemy używać, warto najpierw przeczytać resztę poradnika by dowiedzieć się szczegółowo o każdej z wtyczek z osobna oraz jak należy je skonfigurować. Na początek można zostawić standardowo wybrane, gdyż możemy je zmienić później w każdej chwili.
Możesz również w tym samym okienku zmienić katalog(wcześniej odznaczając "Użyj standardowych ustawień") w którym chcesz by program szukał dostępnych wtyczek. "Otwórz w exploatorze" zwyczajnie otwiera okno exploatora dla wybranego katalogu.

W trzecim okienku należy wybrać BIOS, jeśli lista jest pusta, musisz albo skopiować swój BIOS do katalogu widocznego w tym okienku lub zmienić katalog w którym masz swój BIOS. Dla daleszej informacji na temat BIOS'u przejdź do sekcji Konfiguracja BIOS'u tego poradnika. Bez wybrania BIOS'u nie będziesz mógł używać PCSX2. Kliknij "Zakończ" by zakończyć pomocnika konfiguracji i uruchomić program.


Oto przed Tobą główne GUI(Graficzny Interfejs Użytkownika) PCSX2. Stąd możesz wedle woli zmieniać ustawienia lub wtyczki używane przez PCSX2.
Zaczniemy od skonfigurowania wtyczek następnie przechodząc do ustawień rdzenia.

Wybierz Konfiguracja=>Wybór wtyczek/BIOS'u by wybrać i skonfigurować wtyczki, jakich ma używać PCSX2. Powinieneś zobaczyć okienko podobne do tego (Kliknij by powiększyć):

[Image: attachment.php?aid=30179]

Znajdują się tam(u góry) trzy zakładki - Wtyczki, BIOS oraz Katalogi.

Zakładka wtyczek:


Na wstępie warto zaznaczyć, że możesz odznaczyć opcję do użycia standardowych ustawień znajdującą się w dolnej części okna i wybrać inny katalog klikając "Przeglądaj". Jest to folder z którego PCSX2 wgrywa wtyczki.
Z lewej masz nazwę komponentu(GS, PAD, SPU2 itd.), który jest emulowany przez wtyczki wybrane po środku, po prawej natomiast przycisk "Konfiguruj", który otwiera okienko konfiguracji wybranej wtyczki.
Miej na uwadze, że po każdej zmianie wtyczki, musisz "Zatwierdzić" zmianę klikając stosowny przycisk aby emulator wgrał nowe wtyczki i zezwolił na ich konfigurację.


Pora na właściwą konfigurację wtyczek:

Grafika(GS):



Najpierw powinieneś sprawdzić jaką wersję shaderów oraz wersję DirectX(w przypadku windowsa) obsługuje Twoja karta graficzna.
Możesz to zrobić tutaj.

Na ten czas masz do wyboru 4 wtyczki graficzne: GSdx v0.1.16, ZeroGS v0.97.1, ZZ Ogl PG 0.3.0 oraz GSnull driver v0.1.0

GSdx v0.1.16 jest wtyczką działającą z DirectX 9, DirectX 10/11 oraz SDL 1.3 stworzoną przez Gabest'a, która jest najbardziej dopracowana tak pod względem prędkości jak i jakości grafiki. Wymaga pixel shaders 2 oraz SSE2 do działania oraz Vista/Windows 7 z kartą graficzną wspomagającą DirectX 10 dla trybu DirectX10/11 - w przypadku większości gier najszybszego a także najbardziej dopracowanego.

ZeroGS v0.97.1 jest dość przestarzałą wtyczką DirectX 9, wymagającą do działania karty graficznej z pixel shader 2. Nie zaleca się jej używania poza problemami z GSdx. Z ZeroGS powstała nowsza wtyczka ZZ Ogl, oparta na OpenGL, jest ona zalecanym woborem pod Linuxa, gdyż poprawia sporo problemów z oryginalnego ZeroGS.


GSnull z kolei jest, jak sama nazwa wskazuje, pustą wtyczką graficzną, która zwyczajnie nie wyświetla żadnej grafiki, stosowana jest tylko przy "odrobaczaniu" i nie powinna być używana przez zwykłych użytkowników.


Zaznacz GSdx v0.1.16 i naciśnij przycisk "Konfiguruj...".

  • Przede wszystkim należy wyszczególnić, że GSdx posiada 4 wersje SSE2, SSSE3, SSE4.1 oraz AVX. Wybierz najwyższą z możliwych, jeśli i TYLKO JEŚLI Twój procesor obsługuje te instrukcje dla ewentualnego przyspieszenia, używanie złej wersji zakończy się ciągłymi zawieszeniami się programu.
    Lista procesorów posiadających instrukcje:
    SSE2: tutaj
    SSSE3: tutaj
    SSE4.1: Intel Core 2 Duo seria Penryn (modele E7xxx,E8xxx and Q9xxx) Intel Corei3, Intel Corei5, Intel Corei7, AMD Bulldozer/Bobcat
    AVX: Intel Sandy Bridge(Corei3 i powyżej) a także AMD Bulldozer.
    Dodatkowa informacja: AVX w trybie sprzętowym(hardware) jest równoznaczne z SSE4.1 i jakąkolwiek poprawę możemy dostrzec dopiero w trybie programowym(software).

    UWAGA: Nie należy mylić(a BARDZO często się to nowicjuszom zdarza) SSE3 z SSSE3 ani SSE4a z SSE4.1, te pierwsze to ubogie implementacje w procesorach AMD, z których GSdx nie ma żadnego pożytku więc ich nie wspomaga. Jeśli więc jesteś użytkownikiem CPU z firmy AMD jak na razie zwykle zostaje Ci do wyboru tylko wersja SSE2, poza wspomnianą serią procesorów Bulldozer. Nie załamuj się jednak, gdyż przyspieszenie między SSE2 a najszybszym SSE4.1/AVX nie jest wielkie a w wielu grach często nieodczuwalne.


  • By użyć trybu DirectX10/11 MUSISZ posiadać Windows Vista lub Windows 7 oraz kartę graficzną wspomagającą DirectX10 (sprawdź wcześniej podany link)    

  • Renderer: Tutaj możesz wybrać z czego będzie korzystać wtyczka do wyświetlania grafiki.

    Zaznaczając "Direct3D9 (Hardware)", GSdx użyje sprzętowych możliwości Twojej karty graficznej do wyświetlania Direct3D co przyspieszy znacząco emulację.

    Zaznaczając "Direct3D10/11 (Hardware)" (tylko w Vista/Windows 7 z kartą graficzną DX10/11), GSdx użyje najszybszego z dostępnych mu trybów, wykorzystujących Twoją kartę graficzną, który jednocześnie najczęściej jest również najbardziej kompatybilnym trybem wyświetlania. Bardzo zalecane jest użycie właśnie tego trybu, jeśli tylko Twój system na to zezwala.
    Mała uwaga dla użytkowników Windows Vista - DX10/11 pod tym systemem wymaga kilku rzeczy a mianowicie:
    - Windows Vista Service Pack 2,
    - Windows Graphics, Imaging, and XPS Library(KB971512).


    Zaznaczając "Direct3D9 (software)", GSdx użyje wbudowanego programowego wyświetlania grafiki, pomijając możliwości Twojej karty graficznej zamiast niej używając mocy obliczeniowej procesora, co w większości przypadków znacznie spowolni emulację, lecz pozwoli również osiągnąć maksymalną kompatybilność. Zalecane tylko w przypadku problemów z trybem korzystającym z karty graficznej.
    Przydatna informacja: Można przełączać się między trybami hardware(sprzętowym) oraz software(programowym) przy pomocy klawisza F9 w trakcie gry, jest to pomocne zwłaszcza gdy błąd w sprzętowym wyświetlaniu grafiki pojawia się tylko momentami(np. filmy w FFX-2).

    Zaznaczając "Direct3D9 (null)", Direct3D10/11 (null)", "Null (software)" lub "Null (null)" wtyczka nie będzie wyświetlać żadnej grafiki. Przydatne raczej tylko jeśli chcesz, dla przykładu posłuchać muzyki z gry, gdyż w ten sposób emulacja zostanie bardzo przyspieszona i nie będzie tak bardzo obciążać procesora.

  • Interlacing(przeplot): W tym miejscu możesz wybrać między "none"(czyli brakiem przeplotu) a 6 różnymi technikami przeplotu, które pozwalają na usunięcie "trzęsącego się" obrazu(przy grach NTSC).

    W bardzo skrótowym ogólniku, możesz zobaczyć jak działa dana technika w nawiasie z ewentualnymi konsekwencjami np. slight blur oznacza delikatne rozmycie(które jednak nie musi być tak "delikatne" jeśli dana gra nie chodzi z pełną prędkością).
    Dodatkowa informacja - opcja ta nie powoduje żadnego spowolnienia emulacji.
    Możesz zmieniać tryby przeplotu w trakcie gry naciskając klawisz F5.

    Podsekcja skalowania:

    Dostępne tylko przy sprzętowym(hardware) trybie wyświetlania. Możesz dzięki skalowaniu rozdzielczości znacznie poprawić jakość

    trójwymiarowej grafiki wyświetlanej w grach poprzez zwiększenie rozdzielczości w jakiej przetwarzane są tekstury i efekty. Miej na uwadze, iż skalowanie może czasem powodować błędy i przekłamania graficzne, warto też próbować różnego skalowania tak własnego(custom) jak i wielokrotności native(podstawowej rozdzielczości), czasem gra wygląda lepiej na jednym ustawieniu a psuje się kompletnie na innym. Warto to mieć na uwadze. Zwykle wielokrotności native są bezpieczniejsze i powodują mniej błędów, ale bardzo rzadko własna rozdzielczość skalowania(custom) poprzez różnicę między skalowaniem rozdzielczości "x" a "y" może zapobiec przekłamaniom grafiki.


  • Original PS2 resolution: Automatycznie wykrywana podstawowa rozdzielczość z jaką gry wyświetlają grafikę, rozdzielczość ta zawsze pokazana jest u góry okienka z grą nawet jeśli ją skalujemy. Możemy wybrać tą rozdzielczość zaznaczając przy tej opcji "Native", pozwala to zwykle osiągnąć największą prędkość emulacji i zwykle też jest to najbezpieczniejsza rozdzielczość, niestety gry PS2 wyświetlane na dużych ciekłokrystalicznych, lub plazmowych monitorach będą w tej rozdzielczości wyglądać bardzo słabo, aby nie powiedzieć tragicznie.
    Uwaga, opcja ta musi być wyłączona jeśli chcemy użyć poniżej dostępnego skalowania.


  • Or use Scaling: Skalowanie jest właśnie opcją, która pozwoli wzbogacić nasze wrażenia wizualne z gry. Już ustawienie 2x lub
    3x Native pozwala cieszyć oko ładniejszą grafiką, niestety wysokie skalowanie wymaga naprawdę szybkiej karty graficznej i nie jest więc dostępne dla wszystkich.
    W przypadku nowszych wersji 0.9.9 można jednak włączyć FX Anty-Aliasing naciskając podczas gry klawisz "page up", dzięki czemu wiele gier będzie wyglądało o wiele ładniej nawet przy niskim skalowaniu. Wyższe skalowanie wymaga bowiem bardzo mocnej karty graficznej.


  • Custom resolution: To samo co powyżej, lecz pozwala ręcznie określić rozdzielczość może to być rozdzielczość Twego monitora, ale może i być dużo wyższa bądź niższa nawet od podstawowej rozdzielczości w zależności od mocy karty graficznej jaką posiadasz.(ustawienie niskich wartości np. 256x256 czy 384x384 pozwala kosztem brzydkiej grafiki/dużych pixeli zyskać trochę prędkości na słabych kartach graficznych) Ustawienie własnej rozdzielczości pomimo, iż czasem może powodować graficzne przekłamania w różnych grach ma też inną zaletę, a mianowicie, zrzuty obrazu z gry(klawisz F8 podczas gry) są robione właśnie w używanej rozdzielczości. Ustawienie więc 1960x1080 pozwala na łatwe zrobienie obrazka choćby na tapetę w proporcjach 16:9 czy 1600x1200 w proporcji 4:3, podczas gdy użycie rozdzielczości podstawowej lub jej wielokrotności kończy się zrzutem dość kwadratowego obrazka, który później trzeba odpowiednio rozciągnąć.


    Podsekcja ustawień sprzętowych:

    Dostępna tylko w przypadku wybrania trybu sprzętowego powyżej, opcje te mogą mieć wpływ na jakość jak i prędkość wyświetlanej grafiki.

  • Texture filtering: Filtrowanie tekstur, może być zaznaczone, zamalowane lub odznaczone.
    Gdy zaznaczone, cała wyświetlana grafika, 2D oraz 3D będzie dwuliniowo filtrowana.
    Gdy zamalowane, filtrowanie będzie obdywać się dokładnie jak na konsoli PS2. - Zalecane ustawienie.
    Podczas gdy opcja ta jest odznaczona, filtrowanie jest całkowicie wyłączone, zmniejsza to jakość wyświetlanej grafiki ale może pomóc przy słabych kartach graficznych.

  • Logarithmic Z: (tylko w trybie DX9) To ustawienie może pomóc, gdy "widzimy" przez różne elementy grafiki. Zalecane jest włączenie tej opcji.


  • Allow 8-bit textures: Używa zoptymalizowanej palety kolorów dla używanych tekstur, co zmniejsza zapotrzebowanie na pamięć karty graficznej, może jednak czasem zwiększyć użycie karty graficznej lub powodować błędy w grafice. Najlepiej jest sprawdzić dla każdej gry(oraz posiadanej karty graficznej), gdyż rezultaty między użyciem a nie, tejże opcji mogą być przeróżne. Czasem może przyspieszyć czasem spowolnić.

  • Alpha Correction (FBA): (tylko w trybie DX9) Zostaw to włączone, gdyż naprawia to błędy pojawiające się w trybie DX9.

    Podsekcja trybu Programowego:

    Dostępne tylko dla trybów programowych(software). Znajdziemy tu opcje do zmiany ilości wątków stosowanych do wyświetlania grafiki oraz przełącznik programowego AA.

  • Rendering threads: Ta opcja pozwala określić ile wątków ma używać GSdx dla przetwarzania i wyświetlania grafiki w trybie programowym. Generalnie opcja ta przydatna tylko dla wielordzeniowych procesorów(powyżej 2 rdzeni), najlepiej jest ustawić ją na ilość rdzeni-1, czyli dla przykładu "3" dla procesora z 4 rdzeniami itd. chociaż ze słów Twórcy wtyczki jakiekolwiek ustawienie powyżej 3, może zwyczajnie nie dać większego przyspieszenia.

  • Edge anti-aliasing (AA1): Opcja ta podczas gdy zaznaczona, pozwala na dodanie programowej implementacji Anty-Aliasingu, poprawiając wyświetlanie grafiki. Należy tej opcji jednak używać z rozwagą, gdyż jest dość eksperymentalna. W przypadku nowych wersji 0.9.9 można spróbować też Anty-Aliasingu sprzętowego opartego na shaderach FXAA, dostępnego również w trybie programowym(wystarczy nacisnąć "page up" podczas gry).

    Podsekcja "Hack'ów":

    Dostępna tylko jeśli najpierw ręcznie edytujemy plik GSdx.ini i zmienimy linię AllowHacks=0 na AllowHacks=1.

    Ustawienia te są tylko dla zaawansowanych użytkowników, którzy wiedzą co robią. Opcje te mogą i BĘDĄ powodować poważne błędy w grach, które ich nie wymagają! (tylko dla trybów sprzętowych).

  • HW Anti Aliasing: Dodaje sprzętowy Anty-Aliasing o wybranym poziomie dla każdej wyświetlanej powierzchni. Ta opcja jest bardzo wymagająca jeśli chodzi o ilość pamięci graficznej i może spowodować zawieszenie się emulatora gdy tej pamięci zabraknie.

  • Alpha Hack: Możesz tego spróbować jeśli gra ma problemy z efektami przypominającymi mgłę, czy poświatę.

  • Offset Hack: Ta opcja dodaje offset dla wszystkich powierzchni, by usunąć lub zredukować częste problemy ze skalowaniem. Przykładowo jeśli efekty poświaty czy rozmycia(zdublowane postacie albo przesunięte menu dla lepszego zobrazowania) pojawiają się z do góry i na lewo od miejsca gdzie być powinny.

  • Skipdraw Hack: Całkowicie pomija rysowanie pewnych powierzchni w zależności od tego jak często mogą sprawiać problemy. Wyznacz ile powierzchni ma być pominiętych po pierwszym napotkanym problemie. Zacznij od sprawdzenia dolnych wartości jak 1-3, gdyż im więcej pominiesz, tym większa szansa, że wraz z naprawieniem jakiegoś problemu pozbędziesz się także pożądanych efektów lub popsuciem innych elementów grafiki. Ta opcja MOŻE powodować przypadkowe wzrosty wydajności!(Choć raczej tylko gdy jakiś szczególny efekt spowalnia grę.)



  • Nagrywanie filmów: Ukryta opcja, dostępna tylko dla osób, które potrafią czytać(np. ten poradnikTongue). Naciskając F12 podczas gry, sprawimy, iż pojawi się nowe okienko. W pierwszym polu należy ustawić katalog do którego ma być zapisany film oraz nazwę pliku. W drugim możemy wybrać kodek wideo jaki ma być użyty do kompresji, po czym można go skonfigurować. Wybranie "Uncompressed" oznacza brak kompresji. Dostępne są tylko kodeki już zainstalowane w systemie.

    Po naciśnięciu OK zacznie się nagrywanie, aby je zakończyć należy raz jeszcze nacisnąć F12. Nagrany filmik będzie przyspieszony do pełnej prędkości nawet jeśli podczas nagrywania ilość fpsów znacząco spadnie.

  • Po ustawieniu GSdx naciśnij OK by zapisać zmiany lub Cancel aby je anulować i powrócić do głównego okienka konfiguracji

            
(Ponieważ ZZ Ogl jest ulepszonym ZeroGS i w większości przypadków będziesz używał właśnie jego zamiast jego poprzednika, w tej sekcji opiszę tylko ZZ Ogl, większość opcji jest jednak podobna.)

Po zaznaczeniu wtyczki ZZ Ogl PG 0.3.0 naciśnij przycisk "Konfiguruj...".

  • ZZOgl to wtyczka stworzona przez Zeydlitz'a oparta na OpenGL - wymaga OGL2(w przeciwieństwie do ZeroGS opartego na DX9 z wymogiem Pixel Shader 2.0, stworzonego przez ZeroFrog'a).

  • Logging: ta opcja służy tylko developerom, zostaw wyłączone.

  • Anti-aliasing: Możesz tą opcją ustawić poziom Anty-Aliasingu redukując "poszarpanie" krawędzi. Możesz przełączać tą opcję z poziomu gry naciskając F6. Uwaga - AA może mieć znaczący wpływ na prędkość emulacji(negatywny oczywiście).

    None: nie używa Anty-Aliasingu
    2x: używa Anty-Aliasing x2
    4x: używa Anty-Aliasing x4
    8x: używa Anty-Aliasing x8
    16x: używa Anty-Aliasing x16

  • Interlace Enable: Podobnie jak w przypadku GSdx'a i tutaj możemy naciskając F5 zmieniać tryby przeplotu, by pozbyć się ewentualnego poruszania się obrazu w trakcie gry.

  • Bilinear Filtering: Kiedy ta opcja jest włączona wtyczka filtruje obraz wygładzając krawędzie, w praktyce opcja ta wymaga całkiem potężnej karty graficznej inaczej zwyczajnie ograniczy Twoje fps'y, czyli prędkość animacji wyświetlanej na obrazie. Można to zmieniać z poziomu gry przy pomocy Shift+F5.

  • Wide Screen: Czyli "szeroki ekran" inaczej mówiąc zmiana ze standardowego 4:3 na 16:9 gdy opcja ta jest zaznaczona.


  • Capture Avi: Podobnie jak przy GSdx, nie udało mi się jednak sprawdzić tej opcji w wersji pod windows'a. Po pierwszym naciśnięciu F12 powinno się pojawić okno z wyborem kodeków, gdzie można je też skonfigurować, po naciśnięciu OK zacznie się nagrywanie - najprawdopodobniej działa tylko kodek XviD. Po ponownym naciśnięciu F12, film zostanie zapisany jako zerogs.avi w katalogu PCSX2 i nagrywanie się zakończy.

  • Save Snapshots as BMP: Zapisuje zrzuty ekranu jako BMP zamiast jak bez tej opcji w JPG, nie udało mi się tego sprawdzić w wersji pod windows. Podobnie jak w GSdx zrzut obrazu następuje po naciśnięciu F8.


  • Default Window Size: Możesz tu wybrać rozdzielczość okna w którym wtyczka będzie wyświetlać grę. Nie ma to wpływu na prędkość emulacji.

  • Naciśnięcie F7 podczas gry wyświetla FPS.

  • Wireframe rendering: Kolejna "ukryta" opcja po naciśnięciu Shift+F7 wtyczka będzie wyświetlać tylko linie modeli, niezbyt ciekawy obraz do oglądania.

Zaawansowane ustawienia ZZ Ogl

  • ZZ Ogl posiada kilka zaawansowanych opcji do zmian różnych parametrów. Czasem zmiana ich może być różnicą między niegrywalną prędkością pełną graficznych przekłamań a normalnym wyglądem przypominającym grę na konsoli z 60 klatkami animacji na sekundę(fps).


  • Jeśli jakieś zestawienie tych opcji pomaga osiągnąć optimum emulacji danej gry, możemy zapisać te ustawienia do pliku, by były uruchamiane automatycznie dla danej gry, nie mając wpływu na inne.


  • Każde zaawansowane ustawienie w ZZ Ogl posiada własny unikatowy numer. Możemy go wykorzystać w łatce(pliku .pnach) zwykle nazwanym CRC_Gry.pnach(gdzie CRC danej gry możemy zawsze odszukać w logu emulatora) dodając do tego pliku nową linię zerogs=xxxxxxxx gdzie xxxxxxxx jest numerem danego ustawienia.

Wtyczka GSnull v0.1.0

  • Jak wyżej wyjaśnione, jest to wtyczka "Zero", pusta wtyczka, która nie robi niczego przydatnego dla zwykłego użytkownika więc jeśli musisz czytać ten poradnik, po prostu ją ignoruj. Nie przyda się do żadnej gry i nie wyświetli żadnej grafiki. Dla czystego uzupełnienia informacji dodam, że wtyczka ta w opcji konfiguracji posiada możliwość zapisu informacji, przydatnych jednak tylko programistom, którzy pracują nad emulatorem bądź jego wtyczkami.


Dźwięk:




SPU2-X


Najnowsza i najlepsza wtyczka dźwiękowa jak do tej pory, powstała na bazie SPU2 - wcześniejszej wtyczki stworzonej przez Gigaherz'a a następnie zmodyfikowaną przez Jake'a Strine'a(pseudonim Air) z ekipy PCSX2.
Jest to jedyna wtyczka dźwiękowa wspomagająca przetwarzanie efektów jak pogłos i wykorzystująca Dolby Pro Logic (II) (jeśli Twoja karta dźwiękowa jest w stanie to odtworzyć).
Jest to też najbardziej zaawansowana próba emulacji chipu SPU2 w prawidłowy sposób, większość gier będzie działać tylko z SPU2-X!
  • Interpolation: Tutaj możesz wybrać jedną z 5 opcji:

    1)Nearest: Najszybsza z opcji jednak pozbawiona jakiejkolwiek interpolacji przez co daje najsłabszą jakość dźwięku.
    2)Linear: Rekomendowane ustawienie, używa interpolacji liniowej zachowując przy tym sporą prędkość.
    3)Cubic: Inny rodzaj interpolacji, wolniejsza opcja z nieco lepszymi wysokościami dźwięku.
    4)Hermite: Jak wyżej, znów jakość kosztem prędkości.
    5)Catmull-Rom: I znów, opcja ta daje najlepsze rezultaty w jakości, jednak bywa wolna.

  • Disable effects processing: Zaznaczenie tej opcji wyłączy emulację wszelkich efektów(jak pogłos), zmniejszając jakość dźwięku jednak zwiększając szybkość emulacji.

  • Use the de-alias filter: Jak w opisie wyrównuje/przycina wysokości dźwięków.

  • Enable debug options: Zaznaczenie tej opcji pozwoli na wejście do ustawień przydatnych przy "odrobaczaniu" czyli pozbywaniu się błędów emulacji. Opcja ta powinna być używana tylko przez osoby, które wiedzą co robią - deweloperów, dla ciekawskich dodam, iż opcja ta niczego nie zmienia, służy tylko zapisywaniu przydatnych informacji.

  • Module: Do wyboru jedna z pięciu opcji co do preferowanego tworzenia dźwięku przez system:

    1)No sound: Brak dźwięku - jest to najszybsza opcja ale zgodna z opisem - nie mamy żadnego dźwięku.
    2)X Audio 2: Recomendowane ustawienie - działa jednak lepiej przy windows Vista/7 więc użytkownicy XP mogą spróbować kolejnej opcji.
    3)DirectSound: Niewiele gorsze od X Audio 2, może jednak dać lepsze rezultaty przy w niektórych przypadkach.
    4)Wave out: Nie zalecane, opcja 2 lub 3 zawsze działa lepiej.
    5)Portaudio: Używa wielopratformowej biblioteki Portaudio, jest to jedyna opcja dostępna dla użytkowników Linuxa poza brakiem dźwięku.
  • Volume: zwyczajnie - głośność - przydatne tylko jeśli nie mamy innej możliwości zmiany głośności emulatora bez zmiany głośności innych programów np. w Windowsie XP.

  • Latency: Czyli opóźnienie - Im mniejszą wartość ustawimy tym mniejsze opóźnienie audio. UWAGA ustawienie jej jednak zbyt nisko będzie powodować "trzaski" oraz podobne artefakty dźwiękowe. Zmień tą opcje tylko gdy dźwięk jest opóźniony nadmiernie w stosunku do animacji i uważaj by nie ustawić jej zbyt nisko.

  • Synchronizing mode(tryb synchronizacji):
    • TimeStretch: standardowe i zalecane ustawienie, pozwana na utrzymanie dźwięku oraz animacji w synchronizacji, pomaga to pozbyć się wszelkich trzasków i innych problemów dźwiękowych, jeśli jednak Twój system jest wolny i nie wystarczy do emulacji z pełną prędkością, dźwięk będzie spowalniał stosownie do animacji.

    • Async Mix: Nie utrzymuje synchronizacji za to utrzymując zawsze normalną prędkość dźwięku niezależnie od prędkości animacji, np. chcemy grać ze zdwojoną prędkością, lub gdy nie możemy osiągnąć pełnej prędkości animacji a przy tym chcemy zachować normalne dźwięki. Może powodować zawieszanie się gier i inne błędy, używać z rozwagą i nie nadużywać!
    • None: Brak synchronizacji, dźwięk będzie pomijany w tym trybie jeśli animacja nie jest w stanie osiągnąć pełnej prędkości. Może też dodać nieznaczny wzrost prędkości emulacji.

  • Advanced: Tutaj możesz ustawić szczegóły dotyczące zalecanej opcji synchronizacji. Z regóły wyższe wartości są lepsze jeśli nie masz zbyt dobrych prędkości, niższe natomiast dają lepsze rezultaty gdy gra chodzi bez problemu na pełnej prędkości. Naciśnięcie "Reset" ustawi początkowe ustawienia.

  • Audio Expansion mode: Dzięki tej opcji możesz ustawić czy produkowany dźwięk ma się rozchodzić na pełen zestaw posiadanego sprzętu audio czy tylko na dwa kanały(stereo). Działa tylko z modułem XAudio2.
    • Stereo: Standardowe ustawienie - dwa kanały audio.
    • Quadrafonic:  Rozszerzy audio do 4 głośników
    • Surround 5.1: Rozszerzy audio do systemu głośników surround 5.1
    • Surround 7.1: Rozszerzy audio do systemu głośników surround 7.1

  • Use a Winamp DSP plugin: Jeśli nie wiesz do czego to służy, zignoruj tą opcję(wymaga również ręcznej edycji pliku ini/nie dostępne dla Linuxa)

ZeroSPU2


Wtyczka stworzona przez zerofrog, posiada następujące funkcje:
  • Time Scaling: ZeroSPU2 podobnie jak SPU2-X pozwana na zsynchronizowanie dźwięku z animacją. Działa lepiej pod Windowsem, lecz jest dostępna również dla Linuxa. Może trochę zmniejszyć prędkość emulacji.


  • Real time mode - nieco bardziej dokładny synchronizer przydatny przy niektórych szybkich grach wykorzystujących muzykę jako element zabawy(DDR, Guitar Hero, Guitaroo Man).

  • Audio/video recording: Zaznacz tą opcję by zapisać dźwięk z każdej swojej gry do pliku zerospu2.wav.

  • Mute: Wyciszy dźwięk całkowicie, dodając trochę prędkości.


PAD:


Tutaj możesz wybrać wtyczki jak Lilypad oraz SSSPSX Pad, służące do przypisania własnego kontrolera choćby klawiatury czy gamepada do kontrolowania gry.


Zaznacz SSSPSX Pad Pressure Mod v1.7.1 i naciśnij przycisk konfiguracji.



Zobaczysz okienko jak tutaj (naciśnij by powiększyć):

[Image: attachment.php?aid=30181]
  • Tutaj zwyczajnie naciskasz nazwę przycisku a następnie naciskasz klawisz na padzie/klawiaturze, który chcesz do niego przypisać. Jeśli chcesz jakiś klawisz zresetować, po prostu wybierz go i poczekaj aż określony czas "Timeout: " pokaże 0.


  • Klikając na zakładkę u góry PAD1/PAD2 wybierasz który emulowany kontroler chcesz konfigurować.

  • wtyczka SSSPSX Pad obsługuje kontrolery analogowe. Możesz ustawić osie analogów jako "LX,LY,RX,RY". LX jest osią X lewego analoga, LY to oś Y lewego analoga, RX jest osią X prawego analoga, RY to jak zostaje oś Y prawego analoga.

  • R3 oraz L3 są przyciskami analogów R- prawego, L- lewego.
            

Wybierz Lilypad v0.10.0 i naciśnij "Konfiguruj...".


Zobaczysz okno jak na obrazku (kliknij by powiększyć):

[Image: attachment.php?aid=30183]
                
  • Lilypad jest bardzo zaawansowaną wtyczką obsługującą klawiatury, myszki, gamepady a nawet pady z XBOX'a 360, posiada też przydatne funkcje jak ESC hack oraz Disable Screensaver - służące do zablokowania wygaszacza ekranu.

  • Dla szczegółowych informacji z użyciem każdej z funkcji tej wtyczki udaj się na oficjalny temat temu poświęcony TUTAJ.

Cdvdrom:


W większości przypadków będziesz mógł użyć wbudowanego uruchamiania plików ISO w menu głównym menu CDCD->wybierz ISO.

Czasem jednak chciałbyś spróbować gry z właściwego dysku musisz wtedy wybrać wtyczkę CDVD.
Standardowo PCSX2 zawiera wtyczki cdvdGigaherz v0.8.0, Linuz Iso CDVD v0.9.0 oraz CDVDnull v0.6.0.


Wybierz cdvdGigaherz v0.8.0 i naciśnij "Konfiguruj...".

  • Nic wielkiego, tylko wybierz literę napędu DVD do którego włożyłeś płytę i wtyczka odczyta z niej grę.

  • Jest to jedyna wtyczka, która choć częściowo wspomaga "zmianę dysku", jeśli masz więc z tym problemy, wypróbuj właśnie tej wtyczki!

Wybierz Linuz Iso CDVD v0.9.0 i naciśnij "Konfiguruj...".

  • Ta wtyczka ma dodatkowo opcję kompresji obrazów płyty ISO by zmniejszyć zapotrzebowania na przestrzeń na dysku.


  • Naciśnij "Select Iso" aby wybrać obraz płyty z grą, którą chcesz uruchomić, lub skompresować. Po wybraniu możesz zwyczajnie zamknąć okno wtyczki lub też skompresować płytę wybierając "Compress Iso" jeśli zaznaczony obraz już jest skompresowany, możesz go zdekompresować naciskając "Decompress Iso".

  • "Compression Method" to rodzaj kompresji, możesz wybrać między ".Z - compress faster", która działa szybciej, lecz zostawi plik wyjściowy większy, albo ".BZ - compress better", która może być powolna, ale sprawi, że wyjściowy plik będzie mniejszy.

  • Pod nagłówkiem "Options", możemy zaznaczyć/odznaczyć opcję "Enable Block Dump=>'block.dump'". gdy zaznaczona, opcja ta pozwoli stworzyć obraz z gry w którą gramy jako plik block.dump w głównym katalogu PCSX2. Ten plik jest jakby małym plikiem ISO, zawierającym tylko użyte elementy gry, jeśli więc uruchomimy grę z tego obrazu i gra ta będzie potrzebować danych, których ten plik nie zdobył, proces emulacji przestanie odpowiadać, zawieszając emulator. Jest to kolejna opcja przydatna do odnajdywania błędów emulacji, z której zwykły użytkownik raczej nie będzie miał pożytku.

  • Naciśnij OK by zapisać zmiany.

        

CDVDnull v0.6.0


  • Jak wcześniejsze wtyczki "zerowe" i ta nie robi niczego, nie ma również konfiguracji.


Dev9:


Tutaj możemy znaleźć wtyczki odpowiedzialne za obsługę twardego dysku oraz połączenia sieciowego ps2, mamy do wyboru tylko wtyczkę Dev9null nie robiącą jak inne podobne niczego.
Istnieje jednak inna wtyczka tworzona przez "Luigi__" o nazwie MegaDev9. Na razie emuluje ona dysk twardy, możemy ją zdobyć tutaj.

Usb:


Wtyczki obsługujące emulację portów USB, dostępna jest tylko pusta "zerowa" wtyczka, z oczywistych względów pozbawiona jakiejkolwiek konfiguracji.



Firewire:


Wtyczki obsługujące emulację portów Firewire, jak w poprzednim przypadku dostępna jest tylko pusta "zerowa" wtyczka.

Oto zakończyliśmy konfigurację wszystkich wtyczek PCSX2.

Zakładka BIOS z okienka "Wybór wtyczek/BIOS'u".


Znajdziesz tu podobne okienko do tego z pomocnika konfiguracji, możesz w nim wybrać plik BIOS'u oraz zmienić katalog gdzie PCSX2 ma szukać Twojego biosu.

BIOS(Basic Input Output System - Podstawowy System Wejścia/Wyjścia)


Na tej liście znajdziesz swój obraz bios'u, oczywiście tylko jeśli go posiadasz i skopiowałeś go do wybranego katalogu. Zauważ, że jedynym LEGALNYM rozwiązaniem zdobycia BIOS'u jest zgranie go z własnej konsoli Playstation 2.NIE pytaj gdzie zdobyć bios na forum PCSX2, gdyż jest to sprzeczne z zasadami. Jest to spowodowane faktem, iż BIOS PS2 jest chroniony prawem autorskim i tylko SONY może legalnie go rozprowadzać. Innymi słowy moglibyśmy mieć problemy pomagając w rozprowadzaniu jakichkolwiek plików BIOS'u. Jeśli Twój BIOS nie pojawia się na liście chociaż wybrałeś odpowiedni katalog, oznacza to, iż nie zgrałeś swego BIOSu właściwie.



UWAGA: Zalecane jest posiadanie wszystkich plików BIOS'u z wersji nowszych niż SCPH-10000.bin. Najpewniej będziesz w stanie uruchamiać gry bez pozostałych plików, mogą jednak one zmniejszyć kompatybilność emulacji. Nazwy plików odpowiedniorom1.bin, rom2.bin, erom.bin oraz plik nazwany SCPH-XXXXX.nvm gdzie XXXXX jest wersją Twojego biosu(np. SCPH-34004.nvm). Ten ostatni plik, może być stworzony przez PCSX2 jeśli skonfigurujesz w swoim biosie strefę czasową, język itp. jednak jest lepiej jeśli posiadasz ten plik zrzucony z własnej konsoli. Raz jeszcze NIGDY NIE PYTAJ gdzie zdobyć te pliki, gdyż są one również częścią BIOS'u.


A oto szybkie wyjaśnienie na temat tych plików przez auMatt:

auMatt Wrote:W praktyce pierwszy bios z japońskiej ps2 miał jeden plik, gdy reszta między innymi odtwarzacz DVD były instalowane na karcie pamięci.
Późniejsze wersje miały już odtwarzacz DVD zainstalowany w osobnym pliku rom(erom), który był zaszyfrowany.
ROM1 posiada dodatkowe informacje zawierające dane wersji odtwarzacza itp.
ROM2 jest w praktyce tym samym, chyba dostępny był tylko w chińskich konsolach PS2.
Może ten opis komuś pomoże.


Dostępny jest nowy program do zrzucania biosu, którym można zgrać z PS2 Bios, ROM1, ROM2, EROM oraz NVM. Dostępny TUTAJ

Notka: Dla maksymalnej kompatybilności, zalecane jest używanie obrazu innego biosu niż SCPH10000.BIN, który jest najstarszy, wprowadza on problemy między innymi przy emulacji kart pamięci.

Jak wydobyć pliki biosu z PS2: Odwiedź PS2Dev oraz temat znajdujący się tutaj.



Zakładka "Katalogi" z okienka "Wybór wtyczek/BIOS'u".


Tutaj możesz zmienić katalogi w których PCSX2 przechowuje/zapisuje niektóre swoje pliki. Odznaczenie "Użyj standardowych ustawień" pozwoli Ci nacisnąć "Przeglądaj" i wybrać dowolny inny katalog gdzie PCSX2 ma zapisywać odpowiednio Zapisy Gry, Zrzuty Ekranu, oraz Zrzuty pamięci/statusu.


Ustawienia Rdzenia


Ustawienia Rdzenia PCSX2 dostępne są z głównego menu pod Konfiguracja =>Ustawienia Emulacji. Zobaczysz okienko podobne do tego(naciśnij aby powiększyć):

[Image: attachment.php?aid=30185]



Znajduje się tu 6 zakładek, EE/IOP, VUs, GS, Okno GS, Usprawnienia prędkości oraz Poprawki do gier. Zaczniemy od EE/IOP.

Zakładka EE/IOP w Ustawieniach Emulacji:


EE/IOP oznacza Emotion Engine / Input Output Processor, które są podstawowymi komponentami konsoli PS2. Poniżej opiszemy dostępne funkcje:
  • Emotion Engine: Zaznacz "Rekompilator" by użyć rekompilatora EE zapewniając sobie wysoką prędkość emulacji. Jest też bardzo kompatybilny i powinien zawsze być używany. Wybranie "Interpreter" skazuje Cię na używanie bardzo powolnego interpretera, który czasem bywa bardziej kompatybilny, ale jest tu raczej pozostawiony do wyłapywania błędów niż korzystania przez zwykłego użytkownika. Możesz spróbować tej opcji ale tylko gdy gra wcale nie chce się uruchomić wieszając od razu program, pamiętając jednak, że jest to bardzo ale to bardzo powolne a najczęściej przyczyną zawieszenia się PCSX2 jest coś bardziej błachego niż nikompatybilność rekompilatora.

  • IOP: Podobnie jak wyżej, choć w tym przypadku interpreter nie jest aż tak powolny jak w przypadku EE.

  • Tryb Zaokrąglania: Zmienia zasadę obliczania liczb rzeczywistych, jeśli Twoja gra w jakimś momencie się zacina, spróbuj zmienić te ustawienie. Standardowo wybrane "Utnij / Zero" jest najbardziej kompatybilne. Jest też zmieniane automatycznie z grami, które wymagają innego trybu podczas gdy mamy zaznaczone w głównym menu System => Automatyczne Poprawki.


  • Tryb mocowania: Te ustawienie może mieć wpływ na prędkość najszybsze u góry, najwolniejsze na dole listy. Jest to jednak odwrotnie proporcjonalne do kompatybilności, więc o ile "żaden" to ustawienie najszybsze, jest też najmniej kompatybilne i może powodować błędy. Standardowe ustawienie "Normalny" w zupełności wystarczy dla większości gier, jak poprzednio jest to automatycznie zmieniane z zaznaczeniem opcji "Automatyczne Poprawki".

  • Przywróć Standardowe ustawienia: Kliknij by przywrócić standardowe ustawienia (są one napisane wytłuszczoną czcionką w Windows Vista/7 albo zielone w Windows XP).

Zakładka VUs w Ustawieniach Emulacji:


VUs oznacza Vector Units czyli jednostki wektorowe będące ko-procesorami PS2 pracującymi równolegle do EE oraz IOP. Konsola ma dwa takie ko-procesory zwane VU0 oraz VU1. Poniżej opis funkcji:
  • VU0: Tutaj do wyboru 1 z 3 opcji: Interpreter, Rekompilator microVU oraz Rekompilator superVU [dziedziczony].

    • Interpreter: Zaznaczając to wybieramy by PCSX2 użył interpretera dla jednostki VU0, który jest bardzo powolny i wcale nie taki kompatybilny. Tylko do testów i "odrobaczania"/szukania błędów.

    • Rekompilator microVU: Najnowszy rekompilator dla jednostek wektorowych zrobiony przez cottonvibes'a. Ta opcja ma bardzo wysoką kompatybilność z grami, jest stabilna i całkiem szybka - zalecane.

    • Rekompilator superVU [dziedziczony]: Stary rekompilator dla jednostek wektorowych stworzony przez zerofrog. Nie jest aktywnie rozwijany(stąd dodatek w nawiasie), ma gorszą kompatybilność od microVU, jest bardziej niestabilny czasem nieco szybszy. Powinien być używany tylko do rozpoznawania błędów z nowym rekompilator oraz dla bardzo niewielu przypadków dla których działa lepiej.

  • VU1: Tak samo jak wyżej ale dla jednostki wektorowej 1.

  • Tryb Zaokrąglania: Jak przy EE/IOP

  • Tryb mocowania: Podobnie jak przy EE/IOP, jeśli doświadczasz "kanciastych" powierzchni albo złej geometrii spróbuj ustawienia "Ekstra+Zachowaj Znak".


  • Przywróć Standardowe ustawienia: Kliknij by przywrócić standardowe ustawienia (są one napisane wytłuszczoną czcionką w Windows Vista/7 albo zielone w Windows XP).

Zakładka GS w Ustawieniach Emulacji:


GS to skrót od Graphics Synthesizer, czyli syntezatora grafiki, który odpowiada za wyświetlanie grafiki Playstation 2 (między innymi).
Poniżej opis dostępnych ustawień:

  • Limiter Klatek animacji: Opcje w tej grupie są w stanie kontrolować ilość klatek animacji w emulowanych grach na kilka sposobów.

    • Wyłącz limiter klatek: Gdy zaznaczysz tę opcję gry będą mogły chodzić szybciej niż na oryginalnej konsoli, jak tylko Twój komputer jest odpowiednio mocny. Przełączaj w grze klawiszem F4.

    • Regulacja Klatek Animacji: Tutaj możesz ustawić w procentach prędkość w jakiej chcesz by Twoje gry były uruchamiane, początkowa wartość 100% jest różna dla NTSC 60fps oraz dla PAL 50fps, dla przykładu zmiana na 110% = 66 FPS / 55 FPS   odpowiednio NTSC/PAL itd. Opcja ta NIE MA wpływu na prędkość emulacji, tylko na prędkość przy której limiter klatek zacznie ograniczać prędkość gry by ta nie działała zbyt szybko, zalecane zostawienie tej opcji na 100%.

    • Tryb Spowolniony: Tutaj możesz ustawić inną pożądaną prędkość gdy chcesz spowolnić grę choćby w celu ułatwienia jej. Można to aktywować z poziomu gry naciskając "Shift+TAB".

    • Tryb Przyspieszony: Podobnie jak w przypadku poprzedniego trybu, dla przykładu jeśli nasza gra w wersji PAL(50fps) jest kiepską konwersją z NTSC i zwyczajnie chodzi wolniej, ustawienie 120% pozwoli na zwiększenie prędkości gry do 60fps jak w wersji NTSC. Klawisz skrótu - "TAB".

    • Ilość klatek systemu NTSC: Opcję tą można edytować tylko edytując plik PCSX2_vm.ini(FramerateNTSC=59.94), w niektórych grach zmniejszenie tej liczby MOŻE przyspieszyć emulację, zwykle jednak zwyczajnie spowalnia grę i powoduje krytyczne błędy.

    • Ilość klatek systemu PAL: Opcję tą można edytować tylko edytując plik PCSX2_vm.ini(FrameratePAL=50.0), w niektórych grach zmniejszenie tej liczby MOŻE przyspieszyć emulację, zwykle jednak zwyczajnie spowalnia grę i powoduje krytyczne błędy.


  • Pomijanie Klatek Animacji: Opcje z tej grupy kontrolują jak zachowuje się pomijanie klatek, technika, która opuszcza wyświetlanie niektórych klatek animacji, by gra wydawała się szybsza jeśli nie możemy osiągnąć pełnej prędkości. Jak zaznaczone w samym emulatorze, opcja ta może i będzie powodować przekłamania graficzne, miganie, skakanie animacji i różne inne błędy w zależności od gry. Można przełączać tą opcję używając Shift+F4

    • Wyłączone: Zalecane jeśli jesteś w stanie osiągnąć pełną prędkość, wyłącza pomijanie klatek.

    • Pomijaj tylko w trybie przyspieszonym: Gdy wybrane, pomija tylko jeśli włączymy tryb przyspieszony.

    • Stale pomijaj: Jak sama nazwa wskazuje, powoduje stałe pomijanie klatek animacji.

    • Klatek do Pokazania: Określ ile klatek animacji ma być pokazanych przed pominięciem.

    • Klatek do Pominięcia: Określ ile klatek animacji będzie pominiętych, kiedy powyższe zostaną już wyświetlone.



  • Użyj Synchronizowanego MTGS: Zaznacz by użyć innego trybu MTGS. BARDZO wolne, tylko do "odrobaczania" czyli wyszukiwania błędów przez deweloperów.

  • Wyłącz całkowicie wyświetlanie obrazu: Jak w nazwie, używane tylko jako benchmark rdzenia PCSX2 i jak zwykle "odrobaczania".

Zakładka Okno GS w Ustawieniach Emulacji:


Tutaj będziesz mógł określić różne aspekty związane z wyświetlaniem obrazu przez PCSX2, poniżej lista:

  • Proporcje Ekranu: Możesz tu ustalić dopasowanie wyświetlanej grafiki do okna/ekranu lub ustawić proporcje swego monitora 4:3(standardowy) lub 16:9(panoramiczny). Miej na uwadze, że gry, których grafikę wymusi się do innego formatu niż obsługują będą rozciągnięte, zawsze warto sprawdzić, czy sama gra nie posiada opcji wyświetlania obrazu w innej proporcji.

  • Własny rozmiar okna: Określa rozmiar okna(w pikselach)   w jakim będzie wyświetlany obraz.

  • Zbliżenie: Pozwala przybliżyć obraz, np. grę wyświetlaną w proporcji 4:3, możemy przybliżyć, by wypełniała cały ekran monitora 16:9 tracąc troszkę obrazu u góry i na dole. Można też w podobny sposób oddalić.

  • Wyłącz obramowanie okna: Gdy zaznaczone usuwa ramkę używaną do zmiany rozmiaru okna.

  • Zawsze ukrywaj kursor myszy: Gdy zaznaczone, kursor myszy nigdy nie będzie widoczny gdy pojawi się ponad oknem gry.

  • Ukrywaj podczas pauzy: Gdy zaznaczone, okno obrazu będzie ukrywane za każdym razem gdy emulacja będzie zatrzymana.

  • Uruchamiaj na pełnym ekranie: Gdy zaznaczone, PCSX2 będzie się uruchamiał na pełnym ekranie, można powrócić do trybu okienkowego(i ogólnie przełączać między tymi trybami) naciskając alt+enter.

  • Podwójne kliknięcie przełącza tryb pełnoekranowy: Gdy zaznaczone pozwala na zmianę między oknem a pełnym ekranem za pomocą dwukrotnego kliknięcia myszą.

  • Czekaj na synchronizację pionową: Opcja nie jest wymagana dla systemów Vista/7 z włączonym pulpitem Aero. Generalnie gdy włączona, zapobiega męczącemu wzrok "darciu się" obrazu. Zwykle też opcja ta powoduje zmniejszenie wyświetlania klatek animacji na sekundę(fps) spowalniając tym samym emulację

  • Dynamicznie przełącz synchronizację zależnie od ilości FPS: opcja ta włącza synchronizację tylko wtedy gdy nasz komputer jest w stanie wyświetlać grę z pełną prędkością, wyłącza kiedy ta prędkość spadnie. Działa tylko w trybie sprzętowym DX10/11 i wymaga włączenia wcześniejszej opcji.

Zakładka Usprawnienia prędkości w Ustawieniach Emulacji:



Łatki przyspieszające są różnymi technikami mającymi zwiększyć prędkość emulacji kosztem dokładności. Wszystkie z tych opcji mogą i będą powodować różne często poważne błędy, zawieszanie się i inne nienormalne/nieporządane działanie więc używaj ich z rozwagą! Warto wspomnieć, że różne gry reagują na te same techniki zupełnie inaczej, czasem zamiast przyspieszenia, gra może nawet spowolnić czy zacząć błędnie pokazywać ilość FPS. Poniżej lista:
  • Aktywuj łatki przyspieszające: Zaznacz/odznacz dla szybkiego włączenia/wyłączenia wcześniej wybranych technik.

  • Skala cykli (EE): Ta technika zwiększa czas jaki jest potrzebny do wykonania danej operacji, tym samym jest ona łatwiejsza do wykonania przez Twój procesor. Wszystko ponad standardowe ustawienie może zepsuć grę, sprawić by zachowywała się niepożądanie, powolnie czy nawet by pomijała klatki animacji.

    • Standardowa skala cyklu - poziom wskaźnika 1: To jest standardowe ustawienie, niczego nie przyspiesza ale i nie psuje.

    • poziom wskaźnika 2: Redukuje cykle o 33% możliwe średnie przyspieszenie ale i zmniejszona kompatybilność.

    • poziom wskaźnika 3: Redukuje cykle o 50% możliwe spore przyspieszenie, częściej jednak powoduje zdecydowane błędy, również w dźwięku i filmach. Średnio zmniejszona kompatybilność.



  • Podkradanie Cykli VU: Ta technika zwiększa ilość cykli jaką jednostka wektorowa(VU) zabiera z EE. Najczęściej zawyża fps nie powodując realnej zmiany prędkości, powoduje migotanie obrazu, spowolnienia a czasem i poważne błędy blokujące rozgrywkę w niektórych grach!

    • Poziom wskaźnika 0: Jak wcześniej i tu poziom standardowy zwyczajnie deaktywuje użycie techniki.

    • Poziom wskaźnika 1:   Możliwe małe przyspieszenie, jak i zmniejszenie kompatybilności.

    • Poziom wskaźnika 2: Potencjalnie spore przyspieszenie ze średnim zmniejszeniem kompatybilności.


    • Poziom wskaźnika 3: Małe przyspieszenie w porównaniu do poziomu 2, jednak spora utrata kompatybilności. W większości gier będzie to powodować bardzo poważne błędy. Nie zalecane poza bardzo ale to bardzo nielicznymi grami.


  • Inne Hack'i: Różne techniki o różnej kompatybilności.

    • Aktywuj Detekcję Rozruchu INTC: Ta technika dosłownie "idzie na skróty" w znanych sytuacjach w których gry PS2 niczego nie robią, zamiast odtwarzać pętlę tego stanu, ta technika pozwala przeskoczyć od razu na jej koniec, gdy tylko zostanie on wykryty, zwykle powoduje spory wzrost prędkości i praktycznie nie odbiera kompatybilności. Zalecana technika.

    • Aktywuj Wykrywanie Poczekania na Pętlę: Bardzo podobna technika jak wyżej, średnie przyspieszenie bez znanego przypadku zmniejszenia kompatybilności. zalecana technika.

    • Aktywuj szybkie CDVD: Zmniejsza czasy ładowania ustawiając szybki dostęp do dysku, sprawdź listę kompatybilności HDLoader'a dla gier, które nie będą z tym działać(zwykle zaznaczone jako "wymaga trybu 1" albo "wolne DVD"). Nie zalecane, gdyż może powodować różne czasem drobne czasem poważne błędy w wielu grach. (Np. zacinający się dźwięk, po wgraniu nowej mapy gdy dźwięki z poprzedniej nie mają czasu na prawidłowe wyciszenie się.)



  • Hack'i microVU: Te techniki są używane tylko do rekompilatora microVU, jeśli jest wybrany w zakładce VU. W przypadku superVU nie robią nic.

    • mVU flag hack: Spora kompatybilność, średnie przyspieszenie, zalecane jest użycie tej techniki, dla dalszego jej opisu, wystarczy chwilę potrzymać kursor myszki nad tą opcją.

    • mVU block hack: Spora kompatybilność, średnie przyspieszenie, może powodować błędy grafiki dla dalszego jej opisu, wystarczy chwilę potrzymać kursor myszki nad tą opcją.

    • MTVU(Wielo-Wątkowe MicroVU): W wielu grach ograniczonych wątkiem EE pozwala na znaczne przyspieszenie, zalecane dla procesorów z 3 rdzeniami i więcej, lecz może powodować niestabilność i wieszanie się programu. Dla dalszego jej opisu, potrzymaj kursor myszki nad tą opcją.


  • Przywróć Standardowe ustawienia: Naciśnij aby przywrócić standardowe ustawienia(co właściwie wyłącza wszelkie techniki użyte na tej stronie).


Zakładka Poprawki do gier w Ustawieniach Emulacji:


Jak sama nazwa wskazuje, na tej stronie znajdują się łatki mogące poprawiać działanie, naprawiać błędy, które są spowodowana przez specyficzne wymagania niektórych gier. Większość z nich jest aktywowana automatycznie gdy opcja "Automatyczne Poprawki" jest włączona. W przypadku wersji 0.9.9 podlegającej ciągłym zmianom, niektóre zmiany mogą powodować nowe okoliczności przy których ta strona nadal się przydaje. Aby je aktywować wystarczy zaznaczyć opcję u góry strony. Lista poniżej:

  • VU Add hack: Ta poprawka jest potrzebna gdyż PS2 nie podąża za standardem liczb rzeczywistych IEEE.
    Aktywuj ją tylko dla gier 'Star Ocean 3','Valkyrie Profile 2' oraz 'Radiata Stories'.

  • VU Clip Flag Hack: Ta łatka jest potrzebna tylko w przypadku rekompilatora superVU w zakładce VU. Potrzebna dla gier z serii 'Persona'.

  • FPU Compare Hack: Ta poprawka potrzebna jest przez limit zasięgu liczb rzeczywistych w standarcie IEEE, który nie dotyczy PS2. Aktywuj tylko dla 'Digimon Rumble Arena 2'.

  • FPU Multiply Hack: Wymagane przez 'Tales of Destiny'.

  • FPU Negative Div Hack: Potrzebne dla gier z serii Gundam, naprawia widok z kamery.

  • VU GXkick Hack: Dodaje więcej opóźnienia dla instrukcji XGkick VU. Wymagane dla 'Erementar Gerad'.

  • FFX videos fix: Sprawia, że GIF opróżnia się przed pracą IOU. Naprawia szarą otoczkę i artefakty w filmach 'Final Fantasy X'.

  • EE timing Hack: Łatka o wielu zastosowaniach, "użyj gdy wszystko inne zawiedzie", pomaga w: 'Digital Devil Saga', 'SSX', 'Resident Evil: Dead Aim'.

  • Skip MPEG Hack: Użyj by pominąć blokujące się filmy wprowadzające by móc wejść do gry.

  • OPH flag Hack: Potrzebne dla 'Bleach Blade Battler', 'Growlancer' II oraz III a także 'Wizardry'.

  • Ignoruj zapisy DMAC kiedy zajęte: Dla Mana Khemia 1.

  • Symulacja wczesnego odczytu VIF1 FIFO: Naprawia wolno ładujące się gry(TDU, Transformers).

  • Opóźniaj przestoje VIF1(VIF1 FIFO) - dla interfejsu w grze SOCOM2.

  • Ignoruj kierunek transferu w PATH3 - dla Hotwheels.


Inne ustawienia konfiguracji


Pora by opisać działanie pozostałych opcji:

  • System =>Uruchom CDVD (pełne): Jeśli włączysz tą opcję, emulator uruchomi wybrany obraz płyty/płytę DVD wybraną we wtyczce CDVD i rozpocznie emulację, pełne uruchomienie oznacza, że najpierw pojawia się obraz powitalny BIOSu jak w prawdziwej konsoli PS2, możesz użyć tej opcji dla gier, które odczytują dane z biosu(jak proporcje ekranu czy język) i na tej podstawie wybierają własne opcje a także dla tych z zabezpieczeniem przed kopiowaniem.

  • System =>Uruchom CDVD (szybko): Jak wyżej ale ta opcja pomija obraz powitalny BIOS'u i od razu uruchamia grę - zalecane dla większości przypadków.

  • System =>Uruchom ELF...: Możesz dzięki tej opcji uruchamiać dema, które najczęściej są w formacie .elf.

  • System =>Pauza/Kontynuacja: Możesz użyć tej opcji by zawiesić lub kontynuować wcześniej zawieszoną emulację. Gdy podczas gry naciśniesz ESC, gra właśnie zostanie zawieszona, i aby ją później przywrócić musisz użyć tej opcji.

  • System =>Wgraj zapis/Zapisz stan: Tutaj możesz odpowiednio zapisać i wczytać stan uruchomionej gry. Podczas gry możesz robić to samo naciskając F1(zapis gry), F2(zmiana slotu na następny), Shift+F2(zmiana slotu na poprzedni, F3(wczytanie wybranego zapisu).

  • System =>Zrób kopię przed zapisem: Opcja ta, gdy zaznaczona pozwala na zrobienie kopii przed zapisaniem stanu gry. Przydatne choć podwaja ilość wymaganego miejsca na pliki zapisu gry, gdyż czasem gdy gry nie uda się zapisać tracimy zapis, który chcieliśmy nadpisać, ta opcja jest w stanie nas przed tym uchronić.

  • System =>Automatyczne Poprawki: Gdy zaznaczona, opcja ta pozwala na automatyczne używanie znanych poprawek i ustawień do gier sprawiających problemy - zalecane jest zostawienie tej opcji włączonej.

  • System =>Aktywuj Cheaty: Ta opcja gdy zaznaczona będzie przy każdym uruchomieniu gry sprawdzać folder "cheats" i wgrywać dostępne kody, zwykle stosowana już tylko(dzięki poprzedniej opcji) do oszukiwania w grach. Sprawdź różne poradniki na naszym forum jak tworzyć takie kody samemu, lub ściągnąć gotowe.

  • System =>Aktywuj System Plików Hosta: Opcja ta włączy/wyłączy System plików hosta w PCSX2, używana głównie przez dema i aplikacje tworzone przez pasjonatów.

  • System =>Przerwij Emulację: Opcja ta zamknie obecną grę i restartuje PCSX2.

  • System =>Wyjście: Zamyka emulator.

  • CDVD =>
    • Wybierz ISO: Wbudowany loader ISO w PCSX2, który nie używa zewnętrznych wtyczek CDVD. Możesz wybrać jakikolwiek obraz płyty obsługiwany przez PCSX2 klikając przeglądaj. Dla Twojej wygody, to miejsce zapisuje także listę niedawno używanych obrazów gier. Będzie to działać tylko gdy ISO zostanie wybrane w menu poniżej!
    • Menu wtyczek: Ta opcja pokaże obecnie wybraną wtyczkę CDVD i pozwoli ją skonfigurować z tego miejsca zamiast przechodzić do konfiguracji. By ta opcja była dostępna najpierw musisz zaznaczyć "Wtyczka" w menu poniżej.
    • ISO-Wtyczka-Brak płyty: Ta część menu pozwala wybrać źródło z którego będzie wczytywana gra, ISO korzysta z wybranego obrazu płyty, Wtyczka korzysta z obrazu lub fizycznej płyty w napędzie wybranej w odpowiedniej wtyczce, Brak płyty natomiast pozwoli wejść do BIOS'u, choćby by go skonfigurować czy sformatować kartę pamięci.

  • Konfiguracja =>
    • Ustawienia Emulacji: Otwiera wcześniej opisane okno ustawień emulacji.

    • Karty Pamięci: Otwiera menadżera kart pamięci.

    • Klikając na "Przeglądaj" można tu ustawić katalog z którego PCSX2 ma wybierać karty pamięci.


    • Wybierz jakąkolwiek kartę pamięci z listy by aktywowac przyciski "usuń", "sklonuj" oraz "zmień nazwę", które działają dokładnie jak nazwa wskazuje. Jeśli zaznaczysz podłączoną kartę(do portu-1/2) będziesz mógł ją także odłączyć, w podobny sposób zaznaczając odłączoną kartę, będziesz mógł ją podłączyć. Gry PS2 widzą tylko podłączone karty pamięci, niektóre są w tym ograniczone do portu 1.

    • Automatycznie odłącz karty pamięci podczas wgrywania zapisu gry: jak w opisie w samym programie, opcja ta unika uszkodzenia kart pamięci, przez przeindeksowanie zawartości po wgraniu zapisu gry. Może jednak nie być kompatybilna ze wszystkimi grami(np. Guitar Hero). Zalecane by zostawić włączone.


  • Obraz (GS)/Dźwięk (SPU2)/Kontrolery (PAD)/Dev9/USB/Firewire =>Ustawienia Wtyczki: Otworzy ekran konfiguracji dla wybranej wtyczki odpowiednio (Obrazu/Dźwięku/Pada/Dev9/USB/Firewire)

  • Multitap 1: Włączy Multitap na porcie nr 1. Musisz także aktywować Multitap we wtyczce Lilypad. Kompatybilność nadal jest dość niska, więc w wielu grach nie będzie to działać.

  • Multitap 2: Włączy Multitap na porcie nr 2. Musisz także aktywować Multitap we wtyczce Lilypad. Kompatybilność nadal jest dość niska, więc w wielu grach nie będzie to działać.

  • Wyczyść wszystkie ustawienia: Zresetuje wszystkie zapisane ustawienia emulatora(nie dotyczy ustawień wtyczek) i pozwoli na ponowne otwarcie pomocnika konfiguracji.


  • Różne =>
    • Pokazuj Konsolę: Opcja ta włączy/wyłączy drugie okienko za emulatorem, które pokazuje różne dane, zwykle nieprzydatne dla zwykłego użytkownika poza momentami gdy z jego grą wystąpią jakieś błędy i szuka pomocy na forum. Czerwone wiadomości to błędy, żółte to ostrzeżenia.

  • O Twórcach: Okienko w którym możesz zobaczyć twórców/deweloperów a także osoby zasłużone bez których PCSX2 by nie powstał.

Jeśli po przeczytaniu tego poradnika nadal masz problemy z emulatorem, załóż temat opisujący swój problem na oficjalnym forum PCSX2, które odnajdziesz TUTAJ oczywiście po wcześniejszym dokładnym przeczytaniu regulaminu.

Wróć do początku


I to byłoby na tyle! Mam nadzieję, iż poradnik ten pomoże ludziom nowym w emulacji PCSX2 oraz użytkownikom, którzy chcą samemu pokombinować by móc uruchomić gry, które mogłyby się nie uruchomić na standardowych ustawieniach.

Podziękowania dla Gigaherz'a za pokazanie, jak sprawić by indeks działał na Firefoxie. Smile
Wielkie podziękowania dla mego kumpla Regulus'a za tło, scrypt emotków oraz ogólną pomoc. Smile
Podziękowania dla Razor Blade'a za naprawienie krawędzi obrazków.
Podziękowania dla crushtest'a za pokazanie niektórych problemów w Firefoxie i sugestie.
Podziękowania dla Nachbrenner'a za sugestie i dodatki.
Podziękowania dla Falcon4ever'a za nękanie mnie walidacją XHTML.
Podziękowania dla rama'y za pomoc z kilkoma wyjaśnieniami.


Stworzone przez Bositman'a.

Przetłumaczone i uaktualnione(z wersji 0.9.7) do Polskiej wersji 0.9.8/0.9.9 przez Miseru99

Uaktualnione o zmiany wprowadzone w nowym poradniku do 0.9.8, w tym aktualne obrazki, pomijając wycięcie opisu dodatkowych wtyczek, gdyż uznałem, że nie ma większego sensu w kasowaniu tego co już przetłumaczyłem i dalszym skracaniu szczegółowego poradnika gdy wraz z nową jego wersją dochodzi ogólny i bardzo i tak już skrócony mini-poradnik.
Reply

Sponsored links





Users browsing this thread: 1 Guest(s)