..:: PCSX2 Forums ::..

Full Version: Oficjalny Polski Poradnik
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
W tym poradniku postaram się wytłumaczyć jak poprawnie skonfigurować PCSX2 i dać wam parę rad odnośnie uruchamiania gier. Zatem zaczynajmy:

1) Pobierz PCSX2 v0.9.4 TUTAJ
2) Otwórz archiwum i wypakuj jego zawartość do folderu(np C:\PCSX2)
3) Odpal pcsx2t.exe lub pcsx2.exe który znajduje się w folderze z PCSX2.

Dla użytkowników Linuksa
Probierz źródła stąd googlecode i przeczytaj plik INSTALL w głównym folderze. Ostateczny plik wykonywalny będzie skopiowany do lokalnego folderu bin w głównym folderze pcsx2. Pamiętaj, że pcsx2 nie będzie się instalować globalnie w twoim folderze /usr.

Spis treści
  1. Konfiguracja pluginów
  2. Konfiguracja BIOSu
  3. Konfiguracja CPU
  4. Konfiguracja innych opcji

Konfigurowanie PCSX2


PCSX2 jest teraz wydawany w dwóch wersjach, TLB i VM (pamięć wirtualna). Wersja TLB to pcsx2t.exe, natomiast wersja VM to pcsx2.exe .

Zawsze próbuj używać wersji VM w pierwszej kolejności. Jeśli PCSX nadal nie może zalokować pamięci po prostu użyj wersji TLB i nie martw się o różnicę w wydajności – nie jest ona zbyt duża. W przypadku Visty, spróbuj uruchomić emulator jako administrator.

Przed nami główny interfejs graficzny PCSX2. Stąd możesz zarządzać ustawieniami pluginów tak, aby spełniały twoje oczekiwania. Wybierz Konfiguracja => Konfiguruj aby rozpocząć Konfigurację. Zobaczysz ekran podobny do tego (kliknij aby powiększyć):

[Image: attachment.php?aid=20458]

Jeśli chcesz możesz ustawić indywidualne ścieżki do folderów z biosem i pluginami, warto jednak pozostać przy domyślnych wartościach – ułatwi to nam pracę w przyszłości.
Konfiguruj, Test oraz „O...” to przyciski, które posłużą Ci do konfiguracji pluginów, dowiadywania się o stanie ich działania, a także pozwolą na poznanie informacji na temat danej wtyczki.

Przejdźmy do właściwej konfiguracji:

Grafika:


Jaką wersję Pixel Shadera oraz DirectXa obsługuje moja grafika?

Sprawdź tutaj (dziękówa dla Nachbrennera)

Plugin ZeroGS 0.97 to plugin graficzny oparty o DirectX 9, który wymaga do poprawnego działania karty graficznej z Pixel Shaderem w wersji nie niższej niż 2.0.

GSdx w wersji v0.1.9 (w chwili, w której to pisze),to plugin oparty na DirectX 9 i 10. Dewelopowany przez Gabesta, obecnie zapewnia on najlepszą wydajność i jakość grafiki. Wymaga Pixel Shader 2.0 oraz instrukcji SSE2, dla Visty wymaga karty, która sprzętowo wspiera DX10. W paczce z PCSX2 0.9.4 dostępny jest tylko ZeroGS, ale inne wtyczki można pobrać na naszej stronie - pcsx2.net

Wybierz GSdx v0.1.9 i naciśnij przycisk Konfiguruj

  • Po pierwsze, Gsdx występuje w trzech wersjach SSE2, SSSE3 oraz SSE4. Wybierz TYLKO TĄ wersję, którą poprawnie będzie obsługiwał twój procesor. W przeciwynym razie emulator odmówi współpracy.
    Procesory z SSE2 : Sprawdź tutaj
    Procesory z SSSE3: Sprawdź tutaj
    Procesory z SSE4: Seria Intel Core 2 Duo Penryn - E7xxx  i E8xxx oraz Q9xxx w przypadku Quada.

  • Aby emulować w trybie DX10 musisz posiadać system Windows Vista razem z kartą graficzną która sprzętowo wspiera DirectX10

  • Resolution: W tym menu możesz wybrać tryb pełnoekranowy i odpowiednią dla niego rozdzielczość lub pozostać przy okienkowym trybie.    

  • Renderer: Tutaj możesz wybrać w jaki sposób będzie renderowana grafika.

    Wybierając "Direct3D9 (Hardware)",GSdx będzie używał możliwości Direct3D znacznie poprawiając prędkość emulacji.

    Wybierając "Direct3D10 (Hardware)" (tylko na Viście z kartami DX10),GSdx będzie używał możliwości DirectX10, co czasem pozwala osiągnąć lepsze wyniki, a nawet większą zgodność. Zalecane, jeśli tylko możliwe.

    Wybierając "Direct3D9 (software)" GSdx będzie używał procesora do emulacji grafiki, niepolecane rozwiązanie. Należy używać tylko wtedy, kiedy nie możesz grać w trybie Hardware.

    Wybierając "Direct3D9 (null)","Null (software)" lub "Null (null)" wtyczka po prostu nie będzie generować żadnego obrazu, można wykorzystać do posłuchania muzyki w menusach, ogromny przyrost wydajności.


  • Shader: Tutaj wybierasz między dwoma opcjami. Jeśli twoje GPU nie obsługuje PSta opcja będzie nieaktywna:

    Pixel Shader 2.0: Do emulacji zostanie użyty Pixel Shader 2.0, poprawia grafikę.

    Pixel Shader 3.0: Do emulacji zostanie użyty Pixel Shader 3.0, poprawia grafikę. Zalecane, jeśli tylko twoja karta graficzna obsługuje ten tryb - szybki i kompatybilny.

    Uwaga: Jeśli używasz DirectX10 wtedy ta opcja będzie nieaktywna - GSdx automatycznie będzie używał Pixel Shader 4.0

  • Interlacing: Tutaj możesz wybrać pomiędzy żadną lub sześcioma technikami przeplotu, pozwala to na usunięcie drgań występujących w grafice. Każdy z trybów najlepiej sprawdzić na konkretnej grze, przynoszą różne efekty.
    Tryby przeplotu możesz zmieniać podczas gry za pomocą F5.

  • Aspect Ratio (F6): Pozwala na wybranie formatu wyświetlanego obrazu, 4:3 dla monitorów CRT i LCD, 16:9 dla panoramicznych monitorów CRT i LCD.

  • D3D internal res: Tutaj możesz ustawić wielkość wyświetlanych tekstur, im większe wartości tym więcej detali, jednakże emulacja staje się wtedy o wiele bardziej wymagająca (głównie dla karty graficznej).

  • Native: Jeśli zaznaczysz tą opcję tekstury będą renderowane w rozdzielczości natywnej dla PS2

  • SW rend. threads: Przydatne tylko wtedy jeśli używasz softwareowego renderowania, pozwala na używanie dwóch rdzeni do emulacji grafiki.

  • NLOOP 0 hack: Rozwiązuje problemy z Final Fantasy X i powinien być stosowany WYŁĄCZNIE przy emulacji FFX.
    Domyślnie zostaje ustawiony automatycznie.

  • Enable tv-out: Włącza lub wyłącza wyjście telewizyjne, co pozwala wyświetlać obraz emulacji na twoim telewizorze.

  • Texture filtering: Jeśli zaznaczone, przynosi efekty w postaci filtrowania tekstur zarówno w 2D jak i 3D, wzrasta użycie karty graficznej.

  • Movie Capture: To ukryta(Tongue) opcja. Wciskając F12 uaktywniamy okno, w którym można wybrać gdzie nagranie z rozgrywki będzie zapisane. W drugim polu możesz wybrać kodek jaki będziesz używać, może to być DivX, możesz też nie kompresować klatek w ogóle. Jeśli wybierz już swój kodek przyciskiem "Config" będziesz mógł dowolnie zmienić jego ustawienia.
    Naciśnij F12 ponownie aby rozpocząć lub zatrzymać nagrywanie Smile

  • Naciśnij OK aby potwierdzić zmiany i powrócić do głównego okna konfiguracji

Wybierz ZeroGS v0.97.0 i naciśnij przycisk Konfiguruj.

  • ZeroGS to plugin graficzny dewelopowany przez zerofroga stworzony tylko dla nowoczesnych kart z Pixel Shader 2.0. Występuje w dwóch wersjach - normalnej i SSE2.TYLKO JEŚLI twój procesor wspiera SSE2(Pentium 4/Core Duo lub Athlon64/FX i nowsze) możesz uzywać tego trybu, będzie o wiele szybszy

  • Stosowanie przeplotu: Jeśli zaznaczone rozwiązuje problem z drgającym obrazem, podobnie jak w GSdx tryby można zmieniać za pomocą F5.

  • Bilinear Filtering: Jeśli zaznaczone znacznie poprawi jakość obrazu, ale bardzo obciąży kartę graficzną, więc używać tej opcji należy tylko i wyłącznie z nowoczesznymi układami graficznymi.

  • Anti-aliasing: Tutaj możesz wybrać poziom anti-aliasingu, znacznie poprawi wygląd obrazu, ale obciąży dodatkowo GPU.

    None: Anti-aliasing nie będzie używany
    2x: Zostanie użyta próbka 2X
    4x: Zostanie użyta próbka 4X
    8x: Zostanie użyta próbka 8X
    16x: Zostanie użyta próbka 16X

  • Wireframe rendering: Jeśli zaznaczone plugin będzie renderował tylko polygony i ramki, F6 do włączania podczas gry.

  • Capture avi: Analogicznie jak w przypadku GSdx możesz nagrywać swoje poczynania podczas gry. Do aktywacji lub zatrzymywania nagrywania służy F7, plik można odnaleźć w głównym katalogu PCSX2.

  • Save snapshots as BMPs(default is JPG): Pozwala na dokonywanie zrzutów ekranu podczas gry za pomocą klawisza F8, screeny znajdują się w folderze /snaps.

  • Fullscreen: Jeśli zaznaczone, możesz emulować na pełnym ekranie, wejście w ten tryb zapewnia kombinacja klawiszy ALT+ENTER.

  • Widescreen: Niektóre z gier wspierają szerokoekranowe wyświetlacze, zaznaczając tą opcję obraz będzie wyświetlany w natywnym 16:9.

  • Default Window Size: Tutaj możesz wybrać rozdzielczość okienkową emulacji, nie wpływa to na szybkość emulacji.

  • Naciskając Shift i F7 razem możesz włączyć wyświetlanie ilości klatek na sekundę.

ZeroGS Advanced Options

  • ZeroGS zawiera także kilka dodatkowych opcji z różnymi ustawieniami, czasami gra wymaga renderowania grafiki w różne niespotykane sposoby, więc ZeroGS często nie wie jak poprawnie powinien się zachować. Właśnie te opcje pozwalają mu bardziej dostosować się do silnika gry co czasem skutkuje niesamowitym przyrostem klatek na sekundę.

  • Jeśli dla danej gry chciałbyś ustawić kilka wybranych opcji, a dla drugiej kilka innych, można to zrobić w bardzo prosty sposób, tak aby za każdym razem nie bawić się ustawieniami pluginu.

  • Każdy zestaw opcji w ZeroGS posiada swój własny unkialny id. Aby dowiedzieć się jaka jest jego wartość odpal konfigurację ZeroGS, wybierz pożądane opcję i naciśnij Compute OR of IDS. Skopiuj tą wartość i otwórz plik pnach który odpowiada dla danej gry (zazwyczaj w postaci CRC gry.pnach). I dodaj nową linię zerogs=xxxxxxxx tam gdzie x należy wkleić wcześniej skopiowaną wartość.

Dźwięk:



ZeroSPU2


Nowa wtyczka SPU2 dewelopowana przez zerofroga. Obecnie jedna z najlepszych. ZeroSPU2 posiada kilka unikalnych opcji:
  • ZeroSPU2 idealnie dopasuje dźwięk do prędkości gry, więc nigdy nie będzie on zbyt szybki lub zbyt wolny.

  • ZeroSPU2 posiada funkcję odpowiedzialną za skalowanie dźwięku do prędkości emulacji, co oznacza, że przy bardzo wolnej emulacji dźwięk będzie dopasowany do obrazu. Mówiąc najprościej to funkcja zapewniająca doskonałą synchronizacją. Sprawdza się doskonale pod Windowsem, choć pod Linuksem również została zaimplementowana.

  • Audio/video recording - Kiedy ZeroGS jest stosowny razem z ZeroSPU2 możliwe jest nagrywanie razem dźwięku i obrazu.

  • Mute: Pozbawia dźwięku, ale nieco przyspiesza

PeopsSPU2


PEOPS SPU2 to solidny plugin SPU2 który zostal stosunkowo późno stworzony. Niektóre z gier są bardziej kompatybilne niż na przykład z ZeroSPU2, ale nie jest to regułą, należy testować samemu. Pete opisał wszystkie opcje pluginu w readme, więc tam was odsyłam, aby skonfigurować poprawnie tą wtyczkę Smile

SPU2null


Plugin, który w ogóle nie generuje dźwięku, w tym wypadku zyskujemy kilka dodatkowych klatek na sekundę.


Pierwszy kontroler/Drugi kontroler:


Tutaj możesz wybierać między dwoma pluginami,SSSPSX Pad v1.7.0 (z www.pcsx2.net) i PadwinKeyb v0.9.0

Wybierz SSSPSX Pad v1.7.0 i naciśnij przycisk konfiguruj.



Zobaczysz okno podobne do tego (kliknij aby powiększyć):

[Image: attachment.php?aid=20464]


Drugi kontroler można również skonfigurować z poziomu wtyczki dla pierwszego kontrolera, to bez znaczenia.

Rozpoczynamy konfigurację:
  • Tutaj wybierasz interesujący Cię przycisk i przypisujesz jego odpowiednik na twoim padzie, aby zostawić puste pole należy poczekać aż Timeout osiągnie 0.

  • Klikając Pad1/Pad2 możesz sie przełączać między konfiguracją pierwszego, a drugiego kontrolera

  • SSSPSX Pad wspiera analogowe kontrolery.LX to lewy analog w poziomie,LY to lewy analog w pionie,RX to prawy analog w poziomie, RY to prawy analog w pionie

  • Przyciski R3 i L3 to przyciski znajdujące się pod gałką analogową (wystarczy nacisnąć gałkę, a nie wyciągać, bo i z takimi numerami już się spotykałem Wink - od tłumacza).

Wybierz PadwinKeyb v0.9.0 i naciśnij przycisk konfiguruj.


Zobaczysz okno podobne do tego (kliknij aby powiększyć):

[Image: attachment.php?aid=20462]
  • Myślę, że obrazek wszystko wyjaśnia, po prostu wybieramy przycisk i przypisujemy go do odpowiedniego klawisza. Wybierz Pad1/Pad2 aby przełączyć się miedzy kontrolerami.

  • Ten plugin nie wspiera konfigurowania gałek analogowych pod odpowiednie klawisze:

    Aby poruszyć lewym analogoiem: Naciśnij i przytrzymaj lewy klawisz myszki i poruszaj myszką jak gałką

    Aby poruszyć prawym analogoiem: Naciśnij i przytrzymaj prawy klawisz myszki i poruszaj myszką jak gałką. Pamiętaj, że w ten sposób sterujesz gałkami w obu kontrolerach równocześnie.

    Możesz również przypisać przyciski myszki jako L3 i R3

  • To emulate the Dualshock 2 pressure sensitive buttons press the left or right mouse button and simultaneously roll the mouse wheel.You can try this for games that controls seem to not respond and is known to be required from the games "Ace Combat 5" and "Euro Rally Champion".

  • Zaznacz/Odznacz "Enable Logging", jak sama nazwa wskazuje tylko dla deweloperów

  • Pamiętaj, że ten plugin ma problem z padami(jak na ironię, nie? Tongue).Wysoko zalecane jest aby odłączyć na czas grania pada od komputera.

Cdvdrom:


Tutaj będziesz mógł wybrać wtyczkę, która będzie opdowiedzialna za czytanie twoich CD/DVD lub obrazów. Standardowo PCSX2 zawiera EFP Iso CDVD v0.6.0,Linuzappz Iso CDVD v0.5.0,EFP Polling CDVD v0.4.0,CDVDnull v0.6.0 i PEOPS CDVD v1.2.0.
Uwaga: Starsze wtyczki takie jak CDVDbin lub CDVDdraft NIE będą współpracować z wersją 0.9

Wybierz EFP Iso CDVD v0.6.0 i rozpocznij Konfigurację

  • Tutaj możesz wybrać obraz, który emulator będzie za każdym razem otwierał. Rozpoczęcie emulacji można zaincjować przez Uruchom -> Wykonaj lub Plik -> Uruchom CD/DVD. Różnica między trybami to jedynie brak biosu i titlescreena PlayStation 2 w przypadku trybu Uruchom CD/DVD.

  • Show configure screen when starting emulation: Jeśli zaznaczone to plugin za każdym razem będzie prosił o wskazanie ścieżki do obrazu, jeśli nie to wybierze wskazany wyżej obraz.

  • Show configure screen when restarting emulation: To samo co wyżej, ale podczas restartowania emulacji.

  • Get from Disc: Ta opcja pozwoli Ci na stworzenie obrazu ISO z oryginalnej kopii gry.

    Source CD/DVD Device: Miejsce, w którym należy określić literę napędu z grą na PS2.

    Iso file: Ścieżka i nazwa pliku dla obrazu

    New file compression: Tutaj możesz wybrać kompresję obrazu, brak kompresji wpływa na szybkość tworzenia obrazu. Im większy stopień kompresji tym dłużej obraz będzie tworzony.

    Multiple files(all under 2GB): Zaznacz ten checkbox jeśli chcesz aby plik był dzielony co każde 2GB, szczególnie użyteczne dla posiadaczy partycji w formacie FAT32

    Teraz wybierz Make image aby stworzyć obraz.

  • Convert: Ta opcja pozwoli ci na skompresowanie lub zdekompresowanie obrazu.
    W nowym oknie wybierz obraz na którym chcesz dokonać operacji.
    Wybierz rodzaj operacji jakiej chcesz dokonać(kompresja lub dekompresja) i naciśnij Change file. Multiple files oznacza dokładnie to samo co w wyżej wymienionym przypadku.

Wybierz Linuzappz Iso CDVD v0.5.0 i rozpocznij Konfigurację.

  • Ten plugin posiada dodatkowo opcję kompresji obrazów, co pozwala zaoszczędzić miejsce na dysku twardym.

  • Kliknij Select Iso aby wybrać obraz gry, którą chcesz odpalić/skompresować. Jeśli dokonałeś wyboru możesz pozamykać wszystkie okna i przejść do emulacji jak w przypadku CDVDbin, lub nacisnąć "Compress Iso", aby skompresować obraz. Jeśli wybrałeś obraz, który już jest skompresowany możesz go zdekompresować za pomocą "Decompress Iso".

  • "Compression Method" - tutaj możesz wybrać metodę kompresji ".Z - compress faster" oznacza krótszy czas kompresji, ale większy rozmiar obrazu natomiast ".BZ - compress better oznacza wolniejsze kompresowanie ale bardziej skuteczne"

  • Poza wyżej wymienionymi opcjami możesz jeszcze zaznaczyć "Enable Block Dump=>'block.dump'". Jeśli ta opcja jest zaznaczona to powstanie plik block.dump w głównym folderze PCSX2 dla każdej gry, którą uruchamiałeś. Ten plik będzie służył tylko do debugowania, będzie zapamiętywał sektory, które były odczytywane podczas gry, następnie będzie można go odpalić w Linuzappz Iso CDVD i odpalać grę bez obrazu/cd/dvd. PAMIĘTAJ, że jeśli gra zażąda dostępu do innych sektorów niż do tych których są zapamiętane, to emulator odmówi posłuszeństwa.

  • Naciśnij ok aby potwierdzić swoje zmiany

Wybierz EFP Polling CDVD v0.4.0 i rozpocznij Konfigurację.


  • Ten plugin jest bardzo prosty w użyciu, po prostu wskazuje literę napędu w którym znajduje się gra PS2 i to tyle. Pamiętaj: EFP Polling NIE obsługuje gier w formacie CD, tylko w formacie DVD.

CDVDnull v0.6.0


  • Ten plugin podobnie jak SPU2null nie robi niczego, powinieneś go używać tylko do odpalania scenowych demek (poprzez Plik -> Otwórz ELF) lub jeśli chcesz tylko odpalić BIOS. Nie posiada konfiguracji z wiadomych powodów.

Wybierz PEOPS CDVD v1.2.0 i rozpocznij Konfigurację.

  • Nie chciałem dorzucać konfiguracji tego pluginu tutaj odkąd Pete zadbał o dokumentację, ale wygląda na to, że nikt jej nie czyta.

  • Interface: Tutaj możesz wybierać pomiędzy "Win9x/ME - ASPI scsi commands" lub "W2K/XP IOCTL scsi commands". Jak zauważyłeś pierwsza opcja jest użyteczna dla Windowsa 9x lub Millenium, natomiast druga dla Windowsa 2000 lub XP. Jeśli opcja przeznaczona dla twojego systemu nie działa, użyj innej. Jeśli nadal będą występować problem zainstaluj interfejs ASPI.

  • Drive: Po prostu wybierz literę napędu, w którym znajduje się twoja gra PS2.

  • Caching mode: Tutaj możesz wybrać w jaki sposób plugin będzie przechowywał to co odczyta. Każda opcja ma bardzo dobry opis, więc nie powinieneś mieć problemu z uskaniem tego co pożądasz. Aby uzyskać maksymalną kompatybilność sugerowałbym używać "Read Ahead-fast,reads more sectors at once".

  • Try to limit speed: Jeśli zaznaczone to plugin będzie próbował zredukować prędkość twojego napędu do wartości, którą wybierzesz. Opcja nie jest wspierana przez wzsystkie napędy. Nie zaleca się jej używania.

  • Don't wait until drive is ready: Dokładnie to samo co oznacza, jeśli masz jakieś problemy możesz zaznaczyć, może pomóc, ale w przeciwnym razie pozostaw domyślną wartość.

  • Check tray state: Robi dokładnie to co oznacza, po prostu to zostaw...

  • Try again on reading error.Retry count(1-10): Jeśli opcja jest aktywna to nakazuje pluginowi, aby próbował kilkakrotnie czytać te sektory, w których występują błędy, najlepiej pozostawić wartość domyślną - 5.

  • Show message box on reading error: Jeśli zaznaczone to będzie pokazywać okienko pop-up w chwili kiędy wystąpią błędy w odczycie.

Dev9:


Tutaj znajdują się wtyczki, które zajmują sie emulacją twardego dysku i wyjścia ethernet. W paczce zawarte są 2 pluginy - Dev9null v.0.3.0 - kolejny plugin w wersji null oraz Dev9 Giga-raziel, który częściowo emuluje wyjście ethernet konsoli. Jest także inny plugin Dev9, który wciąż jest w fazie dewelopowania - MegaDev9. Plugin autorstwa NHerve nadal jest w początkowych fazach, ale zapowiada się bardzo obiecująco, obecnie częściowo emuluje twardy dysk PS2. Możesz go pobrać STĄD

Usb:


Tutaj znajdują się pluginy odpowiedzialne za emulację portu USB. W paczce znajdziesz USB Null v0.4 - kolejny plugin w wersji null oraz Qemu USB driver v0.1.0 od Gigaherza. W konfiguracji USB Null możesz zaznaczyć checkbox z logowaniem zdarzeń, przydatne dla deweloperów. Qemu USB driver był stworzony tylko do tego aby współpracować z Monster Hunter do gry po sieci, wiięc nie będzie działał z niczym innym. Dopóki emuluje on więcej niż plugin w wersji null może pomóc w uzyskaniu lepszej kompatybilności (MOŻE, a nie musi).

Firewire:


Miejsce, w którym znajduja się pluginy odpowiedzialne za emulację portu Firewire w PS2. Tylko FWnull v0.4.0 został dołączony do paczki z emulatorem. Obecnie nie ma żadnych pluginów, choćby w fazie produkcji. FWnull to kolejny plugin w wersji null, oczywiście w konfiguracji możesz zaznaczyć logowanie zdarzeń, przydatne tylko dla deweloperów.

BIOS(Basic Input Output System)


W tym rozwijanym menu możesz wskazać wersję biosu, którą chcesz używać. Pamiętaj, że jedyną LEGALNĄ drogą zdobycia owego biosu jest zdumpowanie go ze SWOJEJ konsoli Playstation 2. NIE PYTAJCIE skąd można pobrać bios na forum, gdyż jest to wbrew prawu, ponieważ bios PS2 jest własnością chronioną prawnie przez Sony co oznacza, że jego rozpowszechnianie jest nielegalne. Jeśli na forum pojawiłyby się odnośniki do biosu oznaczałoby by to, że pomagamy łamać prawo, więc nigdy do tego nie dojdzie. Jeśli z twoim biosem jest wszystko w porządku powinien pojawić się na rozwijanej liście, jeśli go tam nie ma sprawdź ścieżkę do folderu z biosem.

UWAGA: Zalecanym jest aby posiadać wszystkie nowsze pliki niż SCPH-1000.bin. Prawdopodobnie mógłbyś emulować bez nich, ale niektóre gry mogłyby się stać niekompatybilne. Te pliki to rom1.bin, rom2.bin, erom.bin i SCPH-XXXXX.nvm, gdzie XXXXX oznacza wersję biosu. Ten ostatni plik może zostać wygenerowany przez PCSX2 po skonfigurowaniu biosu, ale lepiej pozyskać go z twojej konsoli. Jeszcze jedno NIE PYTAJCIE skąd można wziąć te pliki, gdyż one również są częścią biosu.

A tutaj możecie znaleźć szybkie wyjaśnie autorstwa auMatta na temat tych plików (nie przetłumaczone):

auMatt Wrote:Basically the first jap ps2 had a single bios and the dvd player etc were installed on the memcard.
The Ps2's after that first model had the Dvd Player software installed in a seperate ROM (EROM) which is encrypted.
The ROM1 is an additional part of the BIOS that contains some extra stuff like ID's for DVD Player version etc.
ROM2 is the same really but I think only available in Chinese PS2's.
Hope this helps.

Narzędzie do dumpowania z twojego PS2 rzeczy taki jakich Bios,ROM1,ROM2,EROM i NVM jest cały czas dostępne. Do pobrania TUTAJ

Uwaga: Dla maksymalnej kompatybilności zaleca się pozyskanie nowszego biosu niż SCPH10000.bin, który jest najstarszą wersją. Występują w nim problemy z emulacją kart pamięci i innych sekcji.

Jak wydobyć pliki biosu z twojego PS2: Odwiedź PS2Dev i temat na Emuforums TUTAJ

Za nami konfiguracja wszystkich pluginów do PCSX2

Ustawienia CPU


Teraz zajmiejmy się kofiguracją procesora Konfiguracja =>Cpu. Zobaczysz okno podobnego do tego (może się trochę różnic, w zależności od procesora. kliknij abu powiększyć):

[Image: attachment.php?aid=20460]
  • Oto informacje, które automatycznie wykrywa PCSX2:
    CPU Vendor: Pokazuje producenta twojego CPU (AMD lub INTEL)
    Family: Rodzina procesorów do której należy twój CPU
    CPU Speed: Realna prędkość twojego procesora
    Features: Pokazuje wspierane technologie. To bardzo ważne, są używane do uzyskania jak największej wydajności.

    Przed nami kilka checkboxów, które można zaznaczyć lub odznaczyć.

  • "EErec - EE/IOP Recompiler": Jeśli jest zaznaczone to rekompilator dla Emotion Engine wykorzystywany przez PS2 będzie włączony, zapewniając ogromny przyrost płynności. Zaleca się, a wręcz nakazuje używanie tej opcji, ale pamiętaj, że NIE współpracuje z procesorami, które nie mają obsługi MMX lub SSE . Jeśli odznaczysz tą opcję będziesz używał naprawdę wolnego Interpretera, który czasami jest troszkę bardziej kompatybilny.

  • "VU0rec": Zaznacz aby włączyć rekomplilator dla VU0. Zwiększa prędkość ale ma tendencje do sypania się znacznie częściej niż VU1, więc zaznacz lub odznacz w zależności od gry. Pamiętaj, że współpracuje tylko z procesorami w technologii SSE2!

  • "VU1rec": Zaznacz aby włączyć rekomplilator dla VU1. Zapewnia znaczący wzrost prędkości emulacji, ale jest mniej kompatybline.Pamiętaj, że współpracuje tylko z procesorami w technologii SSE2!

  • "Multi-threaded GS mode(MTGS)": Z tym trybem możesz uzyskać kolejny przyrost wydajności, ale działa tylko z dwurdzeniowymi procesorami. Może zmniejszać kompatybilność, po włączeniu należy zrestartować PCSX2. Używaj tylko z dwurdzeniowymi procesorami.

  • "Dual Core mode(DC)": Kolejny tryb, który zwiększa wydajność tylko w dwurdzeniowych procesorach i z włączonym MTGS. Opiera się głównie na MTGS, więc do użycia tylko z dwujajowcami.

  • "Frame Limiting(FL)": Klika nowych opcji odnośnie pomijania i limitowanie klatek
    • "Normal": Brak limitu klatek, pozwala uzyskać jak największą prędkość

    • "Limit": Ograniczenie klatek, użyteczne jeśli gra chodzi za szybko. Dla NTSC 60 fps, a dla PAL 50 fps, automatycznie wykrywa wersję gry, choć czasem robi to błędnie.

    • "Frame Skip": Zapoznaj się z dołączonymi instrukcjami

    • "VU Skip": Zapoznaj się z dołączonymi instrukcjami, może być zabugowane

Pozostałe opcje


Teraz opiszę za co odpowiadają pozostałe opcje dostępne w PCSX2:
  • Plik =>Uruchom CD/DVD: Jeśli wybierzesz tą opcję to emulator rozpocznie emulację obrazu, który wybrałeś w ustawieniach wtyczki, lub zapyta o ścieżkę do niego. Pamiętaj, że ten tryb pomija intro BIOSu i przechodzi od razu do właściwej gry.

  • Plik =>Otwórz plik ELF: Służy do odpalania demek scenowych, które są zazwyczaj w formacie .elf .
    Również jeśli otrzymujesz komunikat "This is not a PS2 game" kiedy próbujesz odpalić grę możesz użyć tego, aby obejść ten problem. Wybierz i poszukaj pliku elf na płytce z grą (zazwyczaj w głównym katalogu na płycie), który nazywa się podobnie do tego SLUS_XXX.XX lub SLES_XXX.XX gdzie XXXXX onzaczają numerek przypisany do gry. Kiedy znajdziesz, wybierz i potwierdź, powinno to rozwiązać twój problem Smile

  • File =>Stany =>Wczytaj/Zapisz/Inne: Tutaj możesz załadować/zapisać swój stan gry jeśli nacisnąłeś ESC podczas gry. Za pomocą "Inne" możesz ustanowić inną nazwę pliku z zapisami. NIE ZALECA się ładowania gry w ten sposób. Innym sposobem ładowania/zapisywania jest F1 dla zapisu i F3 do ładowania, F2 do zmiany slotu, możesz tego dokonać w trakcie grania.

  • Plik =>Wyjdz: Zamyka emulator

  • Uruchom =>Wykonaj: Za pomocą tej opcji możesz odpalić TYLKO BIOS , który wskazałeś w konfiguracji. Jeśli nie wybrałeś pluginu CDVDnull, ale inny plugin zostaniesz zapytany o ścieżkę do obrazu, jeśli chcesz wejść do biosu po prostu odmów wskazania ścieżki do obrazu.
    Możesz także uzyć do wznowienia rozgrywki jeśli zatrzymałeś emulację poprzez ESC.

  • Uruchom =>Reset: Po prostu resetuje emulator

  • Uruchom =>Argumenty: Jeśli nie wiesz jak tego używać NIE ZMIENIAJ NIC

  • Uruchom =>Priorytet procesu: W tym menu możesz wybrać priorytet PCSX2 dla twojego procesora, Wysoki oznacza lepsze wyniki w emulacji, jednakże może powodować problemy, dlatego zaleca się używanie trybu Normalny - tryb ten jest ustawiony domyślnie.

  • Konfiguracja =>
    • Konfiguruj: Otwiera okno z konfiguracją pluginów

    • Graphics/Controllers/Sound/Cdvdrom/Dev9/USB/Firewire: Otwiera okno z konfiguracją pluginu(graphics/pad/cdvdrom/dev9/usb/firewire)

    • Memcards: Otwiera menadżera kart pamięci, który w chwili obecnej nie przydaje się do niczego Tongue

    • Cpu: Otwiera okno z konfiguracją procesora CPU

    • Łatki: Otwiera przeglądarkę patchy. Odczyta wzsystkie pliki .pnach (twoje patche) znajdujące się w folderze /patches. Tutaj możesz tworzyć, edytować lub po prostu przeglądać łatki

  • Język =>*Polski*: Zmieni język w jakim będzie się z tobą komunikował PCSX2

  • Różne =>
    • Przegladaj latki: Nowy eksperymentalny system łatek, więc jeszcze go nie używaj

    • Szukaj latki: Nowy eksperymentalny system łatek, więc jeszcze go nie używaj

    • Włącz konsole: Pozwala na włączenie konsoli, osobnego okna które będzie pokazywać komunikaty, które moga pomóc w zindetyfikowaniu problemów z emulacją. Przydatne dla deweloperów. Pamiętaj, że jeśli zamkniesz konsolę, zamkniesz także emulator.

    • Wlacz latki: Pozwala na włączenie/wyłączenie obsługi łatek, które zazwyczaj służą do pomijania filmików, które nie są jeszcze poprawnie emulowane, łatki zawierają także instrukcje poprawiające wydajność niektórych pozycji.

  • Pomoc => O programie: Okno, w którym możesz sprawdzić kto jest autorem emulatora, znajdują się tam także podziękowania

  • Pomoc =>Lista kompatybilności: Otwiera listę kompatybliności, która zawiera informację na temat tego czy dana gra jest emulowana przez PCSX2.

Jeśli nadal masz problemy z emulacją napisz na naszym forum TUTAJ ale zapoznaj się najpierw z regulaminem

Powrót do góry

To wszystko! Mam nadzieję, że ten poradnik ułatwi wam pierwsze kroki w świecie emulacji PCSX2.


Podziękowania dla Gigahertz za wskazanie jak zrobić aby spis treści działał z Firefoxem Smile
Wiele podziękowań dla mojego ziomka - Regulus za tło, skrypt odpowiedzialny za emotki i za jego pomoc Smile
Podziękowania dla Razor Blade za skorygowanie tła obrazków
Podziękowania dla crushtest za wskazanie oraz skorygowanie błędów w Firefoxie
Podziękowania dla Nachbrenner za jego sugestie i dodatki
Podziękowania dla Falcon4ever za pomoc przy walidacji XHTML

Stworzony i opracowany przez Bositman

Przekładu na język polski dokonał NightKing