در این راهنما نحوه ی تنظیم و پیکربندی کردن برنامه ی PCSX2 به طور مرحله به مرحله شرح داده شده و به یک سری نکات هم جهت اجرای بهتر بازی ها اشاره شده است.
1) برنامه PCSX2 v1.0.0 را از اینجا دانلود کنید.
2) شبيه ساز PCSX2 به سه شكل مختلف عرضه شده است؛ نسخه نصب كامل (Full Installer)، نسخه نصب وب (Web Installer)، نسخه اجرايي (Binary) كه نسخه نصب كامل با يک نسخه از DirectX قابل نصب از طريق اینترنت ارائه شده است. نسخه نصب وب، از طريق دانلود از اینترنت اقدام به نصب می كند و نسخه اجرايي تنها شامل نرم افزار و افزونه های (Plugins) مورد نياز مي باشد. گزينه مورد نظر را دانلود كنيد. در صورت عدم اطلاع كافی در اين خصوص از نسخه نصب كامل (Full Installer) استفاده نماييد.
3) در صورت دانلود نسخه نصبی، برنامه نصب (Installer) را اجرا نماييد؛ در غير اين صورت نسخه اجرايی را از حالت فشرده خارج کرده و در يک پوشه (نظير C:\Program Files\PCSX2) قرار دهيد.
4) فايل pcsx2-r5350.exe را از داخل پوشه ايجاد شده اجرا نماييد.
برای کاربران Linux
نسخه اجرایی را از اینجا و یا سورس کد را از Google Code دانلود کنید. برای ایجاد فایل اجرایی با استفاده از سورس کد، دستورات را از اینجا دنبال کنید.
وقتی برای اولین بار PCSX2 را اجرا میکنید، یک ویزارد پیکربندی اولیه مشاهده میکنید که ابتدا به آن میپردازیم.
• در صفحه اول، از شما خواسته میشود که زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید.
• برنامه PCSX2 به طور خودکار همه تنظیمات و کارت های حافظه را در پوشه Documents ذخیره میکند.
• در صفحه دوم، شما می توانید افزونه هایی که میخواهید از آن ها استفاده کنید را انتخاب کنید. افزونه های پیش فرض بهترین سازگاری و سرعت را دارند، بنابراین قبل از تغییر دادن آن ها، از انتخاب خود اطمینان حاصل کنید.
• همچنین در صورت تمایل شما می توانید یک پوشه متفاوت را برای افزونه های خود انتخاب کنید؛ برای این کار تیک گزینه use default setting را بردارید و با استفاده از Browse پوشه مورد نظر خود را انتخاب کنید.
• در صفحه سوم، از شما خواسته می شود BIOS مورد نظر را انتخاب کنید. میتوانید با استفاده از لینک بالا BIOSها را دانلود کنید. اگر در لیست چیزی نمی بینید، باید BIOS مورد نظر را به آدرس Documents >> PCSX2 >> BIOS منتقل کنید و یا یک پوشه متفاوت که BIOS در آنجاست را انتخاب کنید. اگر یک فایل BIOS انتخاب نکنید، نمی توانید از برنامه PCSX2 استفاده کنید. پس از انتخاب BIOS روی Finish کلیک کنید تا برنامه PCSX2 نمایش داده شود.
پیکربندی برنامه را از تنظیمات افزونه ها شروع میکنیم. به Config >> Plugin/BIOS selector بروید تا افزونه هایی که PCSX2 از آن ها استفاده خواهد کرد را انتخاب و پیکربندی کنید. 3 تب مشاهده میکنید، Plugins، BIOS و Folders.
تب Plugins از قسمت Plugins/BIOS Selector:
در سمت چپ، شما می توانید ببینید که هر افزونه چه جزئی را شبیه سازی میکند؛ در میانه، شما لیست انتخاب افزونه را می بینید و در سمت راست گزینه Configure قرار دارد که با کلیک روی آن می توانید افزونه انتخاب شده را پیکربندی کنید.
به یاد داشته باشید که هر وقت یک افزونه را تغییر می دهید، باید روی "Apply" کلیک کنید تا برنامه افزونه جدید را بارگذاری کند و به شما اجازه پیکربندی آن را بدهد.
حال به انتخاب و پیکربندی افزونه ها میپردازیم:
Graphics:
ابتدا شما باید چک کنید که کارت گرافیک شما چه ورژنی از Pixel Shaders و DirectX را پشتیبانی میکند. می توانید این کار را اینجا انجام دهید.
در حال حاضر شما می توانید از 2 افزونه GS استفاده کنید: GSdx v0.1.16 و GSnull driver v0.1.0.
GSdx v0.1.16 یک افزونه بر مبنای DirectX 9 و DirectX 10/11 می باشد که اخیرا هم در سرعت و هم در کیفیت به طور قابل توجهی ارتقا یافته است. این افزونه به Pixel shaders 2 و SSE2 و به منظور کارکرد بر مبنای DirectX 10/11 به ویندوز Vista/7/8 و کارت گرافیک سازگار با DirectX 10 نیازمند می باشد.
GSnull یک افزونه گرافیکی null می باشد که هیچ گونه خروجی تصویری ارائه نمیدهد و به منظور عیب یابی استفاده می شود.
افزونه GSdx v0.1.16 را انتخاب کنید و روی Configure کلیک کنید.
قبل از هر چیز لازم به ذکر است که GSdx چهار ورژن مختلف دارد، SSE2، SSSE3، SSE4.1 و AVX. تنها در صورتی که پردازنده شما این دستورالعمل ها را پشتیبانی میکند بالاترین نوع دستورالعمل را انتخاب کنید. سرعت این دستورالعمل ها به ترتیب از کندترین به سریعترین به این صورت است: SSE2، SSSE3، SSE4.1 و AVX. دستورالعمل جدید AVX تنها سرعت پردازش های نرم افزاری GSdx را افزایش میدهد و نه پردازش های سخت افزاری.
نکته: کاربران AMD دستورالعمل SSE2 را با SSSE2 و همچنین دستوالعمل SSE4A را با SSE4.1 اشتباه نگیرند! این دستورالعمل ها به طور کامل متفاوت هستند و پشتیبانی نمی شوند. در این صورت از SSE2 استفاده کنید. برای مشاهده پشتیبانی پردازنده ها از دستورالعمل های ذکر شده، از لینک های زیر استفاده کنید:
پردازنده های با قابلیت پشتیبانی SSE2
پردازنده های با قابلیت پشتیبانی SSSE3
پردازنده های با قابلیت پشتیبانی SSE4.1 عبارتند از: Intel Core 2 Duo Penryn series (E7xxx,E8xxx and Q9xxx models), Intel Corei3, Intel Corei5, Intel Corei7, AMD Bulldozer/Bobcat
پردازنده های با قابلیت پشتیبانی AVX
• حالت های DirectX 10 و DirectX 11 افزونه GSdx در حال حاضر چه از لحاظ سرعت و چه از لحاظ سازگاری دقیقا یکسان هستند.
• Renderer: از این قسمت می توانید روش پردازش گرافیک را انتخاب کنید.
- با انتخاب (Direct3D9 (Hardware، افزونه GSdx از قابلیت های Direct3D کارت گرافیک شما استفاده خواهد کرد، که باعث ارتقا قابل توجه سرعت شبیه سازی خواهد شد.
- با انتخاب (Direct3D10/11 (Hardware، افزونه GSdx از حالت Direct3D10/11 خود استفاده خواهد کرد که معمولا سریع ترین و سازگارترین است. در صورت پشتیبانی سیستم، شدیدا توصیه می شود.
- با انتخاب (Direct3D9/10/11 (Software، افزونه GSdx از پردازشگر داخلی خود استفاده خواهد کرد که در این حالت به هیچ عنوان از کارت گرافیک شما استفاده نخواهد کرد و پردازنده شما را جایگزین کارت گرافیک میکند. در این حالت سرعت شبیه سازی به طور قابل توجهی کاهش می یابد اما از سوی دیگر حداکثر سازگاری را به ارمغان می آورد. اگر با مشکلات گرافیکی مواجه هستید، توصیه می شود.
- با انتخاب (SDL 1.3 (Software، افزونه GSdx از SDL Library به منظور پردازش نرم افزاری استفاده خواهد کرد که عملکرد آن مشابه حالت های نرم افزاری بالاست.
با انتخاب (Direct3D9 (null یا (Direct3D10/11 (null یا (Null (Software یا (Null (null و یا SDL 1.3 Null، افزونه هیچ چیز را پردازش نمی کند، در نتیجه هیچ خروجی روی صفحه ارائه نخواهد شد. تنها در صورتی که برای مثال میخواهید قطعه موسیقی گوش کنید این گزینه را انتخاب کنید، چرا که افزایش سرعت قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.
• Interlacing: در این قسمت شما می توانید None، Auto و 6 تکنیک دیگر را انتخاب کنید، که به منظور از بین بردن لرزش صفحه استفاده می شود. پیشنهاد میشود این قسمت روی Auto قرار داده شود.
شما می توانید ببینید که چه تاثیری و حتی شاید چه اشکالی هر کدام از این حالت ها دارند. تغییر دادن این حالت ها با کلید F5 در حین اجرای بازی امکانپذیر است.
بخش Scaling:
این بخش تنها در صورتی موجود است که یک پردازشگر سخت افزاری (Hardware) انتخاب شده باشد. در این قسمت می توانید تنظیمات مختلفی را به منظور افزایش کیفیت تصویر به وسیله افزایش دقت تصویر (Resolution) و یا اعمال صافی ها (Fil ters) تغییر دهید. به یاد داشته باشید که تغییر دادن دقت تصویر بومی (Native Resolution) میتواند باعث مشکلات گرافیکی مختلفی شود.
• D3D internal resolution:
در این قسمت می توانید دقیقا دقت تصویر مورد نظر خود را تنظیم کنید.
بدین صورت، اگر کامپیوتر شما به اندازه کافی قدرتمند است (مخصوصا کارت گرافیک)، می توانید بازی های PS2 مورد علاقه خود را با دقت تصویری بسیار بالاتر از حد معمول و با گرافیک فوق العاده بالا بازی کنید.
توجه داشته باشید که هر چقدر دقت تصویر را افزایش دهید، افزونه منابع بیشتری را استفاده میکند و کاهش سرعت را به همراه خواهد داشت.
• دقت تصویر اصلی PS2 – Native:
اگر تیک این گزینه را بزنید، افزونه با دقت تصویر اصلی PS2 پردازش را انجام خواهد داد (به همین علت قسمت Custom Resolution و Scaling خاکستری رنگ و غیرفعال می شوند).
• Scaling: این گزینه را روی Custom تنظیم کنید تا هر مقداری که مورد نظرتان است را از فیلد پایین (Custom Resolution) تنظیم کنید. تنظیم کردن این گزینه روی 2x-6x دقت تصویر بازی را چندین برابر میکند. برای مثال اگر دقت تصویر یک بازی 640x320 است، تنظیم کردن این گزینه روی 3x بازی مورد نظر را با دقت تصویر 1928x960 پردازش میکند (سه برابر دقت تصویر بومی). با این روش، می توان از بعضی مشکلات گرافیکی جلوگیری کرد.
در حال حاضر اکثر بازی ها و کارت گرافیک ها می توانند روی x2 و x3 به راحتی کار کنند، اما با افزایش بیش از این مقادیر ممکن است افت سرعت به وجود بیاید.
• Custom Resolution: وقتی Scaling روی Custom تنظیم است، شما میتوانید دقت تصویر دلخواهتان را وارد کنید تا بازی ها با آن دقت تصویر پردازش شوند.
فعال کردن Shade Boost:
با فعال کردن این گزینه و با کلیک روی دکمه Settings سمت راست آن، تنظیمات جدیدی در دسترس خواهند بود. روی Settings کلیک کنید تا اشباع، نور و کنتراست خروجی تصویر را به دلخواهتان تنظیم کنید.
بخش حالت Hardware:
تنها در صورتی که یک پردازشگر سخت افزاری انتخاب شده باشد در دسترس است. از این قسمت میتوانید بعضی تنظیمات را به منظور سرعت و یا کیفیت تصویر بیشتر تغییر دهید.
• Texture filtering: این گزینه 3 موقعیت دارد؛ انتخاب شده، خاکستری و انتخاب نشده.
وقتی انتخاب شده باشد، هرچیزی روی صفحه، هم 2D و هم 3D تصفیه (Fil ter) خواهد شد.
وقتی خاکستری باشد، عمل تصفیه همانند PS2 انجام می شود. این تنظیم توصیه می شود.
وقتی انتخاب نشده باشد، عمل تصفیه به طور کامل غیر فعال خواهد بود. کیفیت تصویر را کاهش می دهد اما ممکن است به بعضی کارت گرافیک های ضعیف کمک کند.
• Logarithmic Z: این گزینه ممکن است وقتی گرافیک بعضی بازی ها "See through" (مانند مه و ...) هستند کمک کند. تنها در صورتی امکان تغییر این گزینه را دارید که کارت گرافیک شما از Z-buffer 32 بیتی پشتیبانی نکند.
• Allow 8-bit textures: از بافت های پالت (Palletized textures) برای همه پردازش ها به صورت بهینه تر استفاده می کند که نیاز به حافظه کارت گرافیک را کاهش می دهد. از طرف دیگر بارگذاری پردازش را افزایش می دهد و ممکن است باعث بروز مشکلات گرافیکی شود. پیشنهاد می شود هر دو گزینه را امتحان کنید و ببینید کدامیک بیشترین سرعت را می دهد.
• (Alpha Correction (FBA: (فقط در حالت DX9) این بخش را فعال بگذارید، چرا که باعث حل برخی مشکلات ترکیبی که DX9 دارد می شود. همچنین می تواند باعث مشکلاتی شود.
بخش Hacks:
گزینه Enable HW hacks را تیک دار کنید تا تنظیماتی که در ادامه توضیح داده می شود فعال شوند. روی Configure کلیک کنید تا تنظیماتی که میخواهید فعال شوند را انتخاب کنید.
این تنظیمات فقط برای کاربران پیشرفته است. این تنظیمات اگر در بازی هایی که نیازی ندارند استفاده شوند، می توانند باعث مشکلات جدی شوند. (فقط روی حالت های سخت افزاری اثر می گذارند)
• MSSA: به مقدار سطح انتخاب شده، به هر لایه Anti-Aliasing اضافه میکند. این قسمت به شدت نیاز به حافظه کارت گرافیک دارد و در صورت نبود حافظه کافی ممکن است باعث “Crash” شدن PCSX2 شود. برای اطلاعات بیشتر، توضیحات پنل سمت راست این گزینه را بخوانید.
• Skipdraw: از رسم کردن بعضی لایه ها صرف نظر میکند، بسته به اینکه ممکن است چقدر باعث بروز مشکلات شوند. تعیین کنید وقتی اولین مشکل نمایان شد از چند لایه باید صرف نظر شود. ابتدا از مقادیر پایین مانند 1-3 استفاده کنید سپس از مقادیر بالاتر استفاده کنید (هرچه مقدار تعیین شده بیشتر باشد، احتمال افکت ها و گرافیک های خراب نیز بیشتر است). این هک ممکن است باعث افزایش تصادفی سرعت شود.
• Alpha: اگر بازی شما مشکلاتی با افکت های مه مانند یا سایه ها دارد این گزینه را امتحان کنید. در برخی موارد ممکن است باعث حل مشکلات گرافیکی نیز بشود.
• Half-pixel Offset: این هک یک انحراف به همه لایه ها اضافه می کند، بنابراین باعث کاهش برخی مشکلات گرافیکی می شود. زمانی که به نظر می رسد افکت های Blur یا Halo مشکل دارند از این گزینه استفاده کنید.
• Sprite: توضیحات پنل سمت راست این گزینه را برای اطلاعات بیشتر بخوانید.
• WildArmsOffset: به بسیاری از بازی ها کمک می کند. توضیحات پنل سمت راست خوانده شود.
• Aggressive-CRC: برای اطلاعات بیشتر توضیحات پنل سمت راست خوانده شود.
بخش حالت Software:
تنها در صورتی در دسترس است که یک پردازشگر نرم افزاری (Software Renderer) انتخاب شده باشد.
• Extra Rendering threads: از این قسمت می توانید تعیین کنید که GSdx از چند “Thread” برای پردازش نرم افزاری استفاده کند، برای اینکه از همه ی هسته های پردازنده شما استفاده شود. برای مثال، برای پردازنده های Quad core (چهار هسته) مقدار 3 را وارد کنید. در سیستم های با پردازنده چند هسته ای (بیش از 2 هسته) به طور قابل توجهی باعث افزایش سرعت می شود.
• (Edge anti-aliasing (AA1: وقتی فعال باشد، افزونه سعی خواهد کرد anti-aliasing را اعمال کند که می تواند باعث افزایش اندک کیفیت تصویر شود. در حال حاضر این گزینه در مرحله ابتدایی است.
• Movie Capture: این یک قابلیت مخفی است. در حین اینکه PCSX2 در حال اجراست با کلید F12 میتوانید از بازی خود فیلم بگیرید. با دوبار فشردن کلید F12 می توانید ضبط فیلم را متوقف کنید. فیلم به طور خودکار با 100% سرعت ذخیره می شود.
Sound:
SPU2-X
بهترین و آخرین افزونه صدا در حال حاضر.
این تنها افزونه SPU2 است که پردازش افکت ها (مانند Reverb) و (Dolby Pro Logic (II را پشتیبانی می کند. این افزونه همچنین پیشرفته ترین، در شبیه سازی صحیح تراشه است. اکثر بازی ها فقط با SPU2-X کار می کنند!
• Interpolation: در این بخش شما می توانید یکی از این 5 گزینه را انتخاب کنید:
1) Nearest: همانطور که از عنوان پیداست، هیچ الحاقی صورت نمی گیرد و سریع ترین است.
2) Linear: الحاق خطی روی صدا اعمال می کند، سریع.
3) Cubic: این نوع دیگری از الحاق است. کندتر.
4) Hermite: این گزینه پیشنهاد می شود. نزدیکترین چیزی که PS2 ارائه می دهد، بنابراین دقیق ترین، اما اندکی کندتر از گزینه بالا.
5) Catmull-Rom: این یک نوع دیگر از الحاق است. کندتر، کیفیت بالاتر.
• Disable effects processing: تیک دار کردن این گزینه باعث غیرفعال شدن همه شبیه سازی های افکت ها مانند Reverb می شود. سبب کاهش کیفیت صدا می شود، اما سرعت را افزایش می دهد.
• Use the de-alias filter: قدرت بیشتری به ارتفاعات صدا می دهد.
• Enable debug options: تنها باید توسط سازنده ها استفاده شود.
• Module: در این قسمت می توانید یکی از 5 گزینه زیر را انتخاب کنید:
1) No sound: هیچ صدایی ارائه نخواهد داد. بهترین سرعت.
2) X Audio 2: این گزینه پیشنهاد می شود. روی ویندوز Vista و بالاتر بهتر کار میکند، بنابراین کاربران XP ممکن است بخواهند گزینه 3 را امتحان کنند.
3) DirectSound: تا حدی بدتر از X Audio 2، تنها در صورتی که برای شما بهتر از X Audio 2 کار میکند انتخاب کنید.
4) Wave out: توصیه نمی شود، گزینه 2 و 3 همیشه بهتر کار می کنند.
5) Portaudio: از یک Crossplatform library استفاده میکند.
• Latency: هرچه مقدار Latency کمتر باشد، مقدار کمتری تاخیر در صدا خواهید داشت. توجه داشته باشید که تنظیم کردن Latency با مقادیر خیلی کم باعث بروز مشکلاتی در صدا می شود، بنابراین آنقدر مقادیر را تغییر دهید تا کمترین مقداری که با بازی شما سازگار است را پیدا کنید.
• Synchronizing mode:
- TimeStretch: گزینه پیش فرض و توصیه شده. این گزینه صدا و تصویر را هماهنگ نگه میدارد و همچنین به از بین رفتن مشکلات صدا کمک میکند.
- Async Mix: هماهنگی بین صدا و تصویر را از بین می برد، بنابراین حتی اگر شما با کاهش سرعت و فریم روبرو هستید، صدا را با سرعت عادی دریافت خواهید کرد. * ممکن است باعث هنگ و کرش کردن بازی ها شود!
- None: اگر این گزینه را انتخاب کنید، صدا Skip خواهد شد و شما حداکثر سرعت صدا را دریافت نخواهید کرد. افزایش فریم دهی اندک.
• Advanced: از این قسمت شما می توانید به راحتی تنظیم کنید که Time stretcher انتخاب شده چطور کار می کند. اگر سرعت خوبی از بازی دریافت نمیکنید، مقادیر بالا بهتر هستند و اگر سرعت کامل از بازی دریافت می کنید مقادیر پایین توصیه می شوند. کلیک روی Reset to Defaults همه مقادیر را به پیش فرض تغییر می دهد.
• Audio Expansion mode: اگر میخواهید صدای ارائه شده توسط افزونه به همه بلندگوهای شما گسترش بیابند و نه فقط در 2 کانال (Stereo)، از این قسمت می توانید این کار را انجام دهید. تنها با حالت XAudio2 قابل استفاده است.
- Stereo: گزینه پیش فرض، هیچ گسترش صدایی اعمال نخواهد شد.
- Quadrafonic: صدا را به 4 بلندگو گسترش خواهد داد.
- Surround 5.1: صدا را به Surround5.1 گسترش خواهد داد.
- Surround 7.1: صدا را به Surround7.1 گسترش خواهد داد.
• Use a Winamp DSP plugin: اگر نمیدانید این گزینه چیست، دست نزده باقی بگذارید.
PAD:
شما می توانید از 2 افزونه استفاده کنید؛ Lilypad v0.11.0 و SSSPSX v1.7.1.
نحوه پیکربندی SSSPSX v1.7.1:
روی Configure کلیک کنید تا شروع به پیکربندی SSSPSX v1.7.1 کنید.
- به سادگی روی نام هر دکمه کلیک کنید و کلیدی که میخواهید به آن دکمه اختصاص دهید را فشار دهید. اگر میخواهید هیچ ورودی به دکمه اختصاص نیابد، روی دکمه مورد نظر کلیک کنید و صبر کنید تا وقت انتخاب به پایان برسد.
• از قسمت بالا سمت چپ پنجره، روی تب های PAD1/PAD2 کلیک کنید تا بین پیکربندی دسته 1 و دسته 2 جابجا شوید.
نحوه پیکربندی Lilypad v0.11.0:
Lilypad یک افزونه بسیار پیشرفته با قابلیت پشتیبانی صفحه کلید، ماوس، دسته های بازی و دسته XBOX360 می باشد. راهنمای پیکربندی این افزونه از حوصله ی این بخش خارج است؛ برای راهنمایی در مورد پیکربندی این افزونه به اینجا مراجعه کنید (انگلیسی).
Cdvdrom:
در اکثر شرایط، شما قادر به استفاده از بارگذار ISO داخلی PCSX2 می باشید که از منوی CDVD و زیر منوی ISO Selector قابل دسترسی است.
هرچند، اگر می خواهید از یک افزونه به منظور اجرای بازی با استفاده از دیسک DVD و یا ساخت “dump” از یک فایل ISO استفاده کنید، گزینه “Plugin” در منوی CDVD و سپس یک افزونه را انتخاب کنید.
به طور پیش فرض، PCSX2 دارای افزونه های Gigaherz’s CDVD v0.8.0 و Linuz Iso CDVD v0.9.0 و همچنین CDVDnull v0.6.0 می باشد.
نحوه پیکربندی Gigaherz’s CDVD v0.8.0:
• پیکربندی این افزونه واقعا ساده می باشد، کافیست درایوی که افزونه دیسک را از آن میخواند انتخاب کنید. سپس برنامه به طور مستقیم بازی PS2 شما را از DVD که درون درایو قرار داده اید اجرا میکند.
• این تنها افزونه ایست که حداقل تا حدی از تعویض دیسک پشتیبانی میکند. اگر شما با تعویض دیسک که توسط یک بازی مورد نیاز است با مشکلی روبرو هستید، این افزونه را امتحان کنید.
نحوه پیکربندی Linuz Iso CDVD v0.9.0:
• این افزونه دارای قابلیت اضافی است که می تواند به منظور ذخیره فضای درایو شما فایل های “image” را فشرده سازی نماید.
• روی Select Iso کلیک کنید تا “image”ی که میخواهید اجرا و یا فشرده سازی کنید را انتخاب نمایید. وقتی image مورد نظر خود را انتخاب کردید می توانید پنجره پیکربندی را ببندید تا بتوانید آن را اجرا و یا با انتخاب “Compress Iso” آن را فشرده کنید. اگر شما یک image فشرده شده را انتخاب کرده باشید، همچنین می توانید از گزینه “Decompress Iso” جهت بازگردانی عمل فشرده سازی استفاده کنید.
• در قسمت “Compression Method” می توانید از “.Z – compress faster” استفاده کنید، که عمل فشرده سازی را سریعتر انجام می دهد اما حجم فایل را بالاتر می برد و یا از “.BZ – compress better” استفاده کنید، که عمل فشرده سازی را به کندی انجام می دهد اما حجم فایل کمتر خواهد بود.
• شما می توانید از قسمت Options گزینه “Enable Block Dump=>’ISO name.dump” را فعال و یا غیر فعال کنید. زمانی که فعال (تیک دار) است، این آپشن یک فایل “ISO name”.dump از بازی که اجرا کردید در پوشه PCSX2 ایجاد خواهد کرد. این فایل مانند یک “iso” کم حجم می باشد، که در اصل به منظور عیب یابی مورد استفاده قرار می گیرد.
CDVDnull v0.6.0:
این یک افزونه Null درست شبیه GSnull می باشد، به این معنی که هیچ کاری انجام نمی دهد. و طبیعتا صفحه پیکربندی نیز نخواهد داشت!
Usb:
افزونه هایی که شبیه سازی USB را بر عهده دارند. پکیج همراه با برنامه، تنها افزونه USB Null v0.7.0 را دارا می باشد که یک افزونه Null دیگر است! هیچ پیکربندی برای این افزونه وجود ندارد. یک افزونه USB جدید به نام Nuvee وجود دارد که از ماوس، صفحه کلید و Lightgunهای USB پشتیبانی میکند. این افزونه را می توانید از اینجا دانلود کنید.
Firewire:
افزونه هایی که شبیه سازی پورت Firewire کنسول PS2 را بر عهده دارند. تنها افزونه ای که همراه با پکیج برنامه است، FWnull v0.7.0 می باشد. هیچ افزونه Firewire دیگری موجود و یا در حال ساخت نمی باشد.
(BIOS (Basic Input Output System:
فایل های BIOS را باید از کنسول PS2 خود استخراج کنید؛ منتشر کردن فایل های BIOS خلاف قوانین می باشد و سایت PCSX2 نیز به هیچ عنوان این فایل ها را منتشر نمی کند.
توجه: توصیه می شود از فایل BIOS جدیدتر از SCPH-10000 استفاده کنید. احتمالا شما بدون فایل های BIOS جدیدتر از SCPH-10000 نیز قادر به اجرای BIOS و یا بازی ها خواهید بود، اما با BIOS های جدید احتمال سازگاری بیشتر وجود دارد.
(Core Settings (Emulation Settings:
در این قسمت 6 تب وجود دارد؛ EE/IOP، VUs، GS، GS Window، Speedhacks و Gamefixes. ما با EE/IOP شروع می کنیم.
تب EE/IOP:
EE/IOP شکل کوتاه شده ی Emotion Engine / Input Output Processor می باشد که محتویات مرکزی و اصلی Playstation 2 هستند.
• Emotion Engine: گزینه “Recompiler” را به منظور فعال سازی recompiler برای Emotion Engine انتخاب کنید، که سبب افزایش سرعت چشم گیری می باشد و همچنین سازگاری بسیار بالایی دارد؛ بنابراین شما همیشه باید از این گزینه استفاده کنید. با انتخاب Interpreter شما از حالت Interpreter استفاده خواهید کرد که واقعا کند می باشد، که البته در برخی موارد سازگاری بیشتری دارد؛ اما در اصل به منظور عیب یابی تعبیه شده است.
• Enable EE Cache: این گزینه تنها زمانی عمل خواهد کرد که شما Emotion Engine را روی Interpreter تنظیم کرده باشید. با انتخاب این گزینه سرعت به شدت کاهش می یابد و فقط ممکن است به ورژن ژاپنی “Dead or Alive 2” کمک کند. شما می توانید این گزینه را پس از شروع جنگ غیرفعال کنید تا سرعت افزایش یابد.
• IOP: تنظیمات این بخش نیز مانند بخش بالاست. گزینه Interpreter این بخش مانند EE کاهش سرعت شدیدی را موجب نخواهد شد، اما همچنان کاهش سرعت زیادی را در پی خواهد داشت.
• Round mode: محاسبات گرد کردن اعداد “float” را تغییر می دهد. اگر بازی شما در قسمتی هنگ میکند (Freeze)، تنظیمات این بخش را تغییر دهید. گزینه پیش فرض و سازگارترین گزینه Chop/Zero می باشد. اگر گزینه “Automatic Gamefixes” فعال باشد، در صورت نیاز بعضی بازی ها به مقادیر متفاوت، تنظیمات این بخش به طور خودکار تغییر میکند.
• Clamping mode: این تنظیمات از بالا به پایین، به ترتیب از سریعترین به کندترین هستند. بنابراین، “None” سریعترین می باشد اما از جهت دیگر پایین ترین سازگاری را داراست و “Full” کندترین و سازگارترین است. در اینجا مقدار پیش فرض “Normal” می باشد که برای اکثر بازی ها مناسب است. اگر گزینه “Automatic Gamefixes” فعال باشد، در صورت نیاز بعضی بازی ها به مقادیر متفاوت، تنظیمات این بخش به طور خودکار تغییر میکند.
• Restore Defaults: برای بازگردانی تنظیمات به مقادیر پیش فرض روی این گزینه کلیک کنید.
تب VUs:
VUs شکل کوتاه شده ی Vector Units می باشد که پردازنده های کمکی Playstation 2 هستند. Playstation 2 دو پردازنده ی کمکی به نام های VU0 و VU1 دارد.
• VU0: در این قسمت شما می توانید یکی از این 3 گزینه را انتخاب کنید: Interpreter، microVU Recompiler و superVU Recompiler [legacy].
- Interpreter: با انتخاب این گزینه، PCSX2 برای VU0 از Interpreter استفاده خواهد کرد که بسیار کند می باشد و سازگاری پایینی را نیز داراست.
- microVU Recompiler: جدیدترین Recompiler برای Vector Units. این گزینه دارای سازگاری بسیار بالایی با بازی ها می باشد، ثبات بیشتری دارد و سرعت مناسبی را ارائه می دهد. توصیه می شود.
- [superVU Recompiler [legacy: یک Recompiler قدیمی برای Vector Units. توسعه ی این Recompiler متوقف شده است؛ سازگاری بسیار پایینی نسبت به microVU دارد، دارای ثبات کمی می باشد و معمولا اندکی سریع تر است. تنها باید به منظور عیب یابی Recompiler جدید مورد استفاده قرار بگیرد و یا در موارد نادری که بهتر از microVU عمل میکند.
• VU1: تنظیمات این قسمت همانند VU0 می باشد اما برای Vector Unit 1.
• Round mode: همانند EE/IOP.
• Clamping mode: این تنظیمات از بالا به پایین، به ترتیب از سریعترین به کندترین هستند. بنابراین، “None” سریعترین می باشد اما از جهت دیگر پایین ترین سازگاری را داراست و “Extra+Preserve Sign” کندترین می باشد اما سازگاری بالایی دارد. در اینجا مقدار پیش فرض “Normal” می باشد که برای اکثر بازی ها مناسب است. اگر مشکلاتی نظیر چندگوشه های تیز را دارید، گزینه “Extra+Preserve Sign” را امتحان کنید. اگر گزینه “Automatic Gamefixes” فعال باشد، در صورت نیاز بعضی بازی ها به مقادیر متفاوت، تنظیمات این بخش به طور خودکار تغییر میکند.
• Restore Defaults: برای بازگردانی تنظیمات به مقادیر پیش فرض روی این گزینه کلیک کنید.
تب GS:
GS شکل کوتاه شده ی Graphics Synthesizer می باشد که مسئولیت پردازش گرافیکی Playstation 2 را بر عهده دارد.
• Framelimiter: گزینه های موجود در این بخش می توانند به منظور کنترل سرعت فریم بازی های شما استفاده شوند.
- Disable Framelimiting: با انتخاب این گزینه بازی های شما با بیشترین سرعتی که کامپیوتر شما می تواند آن ها را اجرا کند، بدون در نظر گرفتن بقیه گزینه ها و اختیارات این بخش، اجرا می شوند. می توانید این گزینه را با F4 از درون بازی فعال و یا غیرفعال کنید.
- Base Framerate Adjust: از این قسمت می توانید پایه سرعت فریم دهی برای بازی هایتان را بر حسب درصد کنترل کنید. در اینجا 100% به معنی 60 فریم بر ثانیه برای NTSC و 50 فریم بر ثانیه برای PAL، 110% به معنی 66 و 55 فریم بر ثانیه و ... . محدود کننده فریم (Framelimiter)، فریم بر ثانیه (FPS) بازی های شما را با توجه به این تنظیمات محدود میکند. تنظیم کردن این گزینه روی مقادیر بالاتر از 100% به هیچ عنوان افزایش سرعت را به دنبال نخواهد داشت! توصیه می شود روی مقدار پیش فرض 100% تنظیم شود.
- Slow Motion Adjust: از این قسمت می توانید کنترل کنید که هنگام فعال کردن Slow Motion سرعت بازی شما چه مقدار کاهش بیابد. درصدها نسبت به Base Framerate هستند، بنابراین 50% یعنی نصف سرعت Base Framerate. می توانید درون بازی با کلید های Shift و Tab تنظیمات این قسمت را تغییر دهید.
- Turbo Adjust: همانند Slow Motion adjust، با این تفاوت که هنگام فعال کردن Turbo Mode به کار می افتد. تنظیمات این بخش نیز درون بازی با Tab قابل تغییر است.
- NTSC Framerate: سرعت بازی های NTSC را تعیین میکند. تنها با ویرایش کردن فایل pcsx2_vm.ini و تغییر دادن مقدار FramerateNTSC= قابل تغییر است. مقادیر پایین ممکن است در بعضی بازی ها افزایش سرعت را به همراه داشته باشد، اما همچنین ممکن است منجر به Breakشدن بعضی بازی ها نیز بشود.
- PAL Framerate: سرعت بازی های PAL را تعیین میکند. تنها با ویرایش کردن فایل pcsx2_vm.ini و تغییر دادن مقدار FrameratePAL= قابل تغییر است. مقادیر پایین ممکن است در بعضی بازی ها افزایش سرعت را به همراه داشته باشد، اما همچنین ممکن است منجر به Breakشدن بعضی بازی ها نیز بشود.
• Frame Skipping: گزینه های این بخش می توانند به منظور کنترل این که frame skipping چطور کار کند استفاده شوند. Frame Skipping یک تکنیک است که در مواقعی که حداکثر سرعت حاصل نمیشود، از رسم کردن بعضی فریم های بازی صرف نظر میکند تا بازی روان تر به نظر برسد. همانطور که در برنامه نیز گفته شده است، این گزینه ممکن است باعث Stuttering و Flashing و رفتارهای غیر طبیعی دیگری بشود.
- Disabled: عمل Frame Skipping را غیرفعال میکند.
- Skip when on Turbo only: تنها زمانی که Turbo Mode روشن است Frame Skipping را فعال میکند.
- Constant Skipping: عمل Frame Skipping را به طور مداوم فعال میکند.
- Frames to Draw: می توانید تعیین کنید که قبل از Skipping چند فریم رسم خواهد شد.
- Frames to Skip: می توانید تعیین کنید که پس از رسم شدن فریم های بالا، از چند فریم صرف نظر خواهد شد.
• Use Synchronized MTGS: این گزینه را انتخاب کنید تا از نوع دیگری از MTGS استفاده شود. خیلی کند، تنها به منظور اهداف عیب یابی.
• Disable all GS output: همانطور که از عنوان پیداست، این گزینه همه خروجی های گرافیکی را غیر فعال میکند. به منظور گرفتن بنچمارک از سرعت Core PCSX2 و عیب یابی استفاده می شود.
تب GS Window:
• Aspect Ratio: از این قسمت می توانید گزینه Fit to Window/Screen که اندازه صفحه را میکشد تا همسان با پنجره شود، Standard (4:3) که اندازه صفحه را روی 4:3 تنظیم میکند و یا Widescreen (16:9) که اندازه صفحه را روی 16:9 تنظیم میکند انتخاب کنید. توجه داشته باشید که با این روش صفحه بازی کشیده می شود، که ممکن است باعث از فرم خارج شدن صفحه عادی بازی شود. برای صفحه کشیده مناسب، باید از منوی مخصوص بازی این کار را انجام دهید (اگر بازی مورد نظر از این امکان پشتیبانی کند).
• Custom Window Size: اندازه دلخواه خود را برای پنجره تصویری به پیکسل تعیین کنید.
• Zoom: شما می توانید از این قسمت درصدی که میخواهید به اندازه آن بازی شما بزرگنمایی شود را وارد کنید. شما همچنین می توانید درون بازی از کلید های Control و + برای بزرگنمایی و Control و – برای کوچک نمایی استفاده کنید.
• Vertical Stretch: این گزینه نمی تواند از طریق محیط کاربری برنامه تغییر داده شود. اما مشابه بزرگنمایی عمل میکند و با کلید های Ctrl-Alt و + یا – از قسمت Numpad عمل میکند.
• Disable window resize border: با انتخاب این گزینه می توانید کادری که به منظور تغییر اندازه استفاده می شود را از پنجره تصویری حذف کنید.
• Always hide mouse cursor: با انتخاب این گزینه، نشانگر ماوس هنگام ورود به پنجره تصویری قابل مشاهده نخواهد بود.
• Default to fullscreen mode on open: هنگامی که این گزینه انتخاب شده باشد، PCSX2 بازی ها را در حالت تمام صفحه (Fullscreen) اجرا خواهد کرد؛ با Alt و Enter به حالت پنجره بازگردید.
• Double-click toggles full screen mode: هنگام دوبار کلیک در پنجره GS، به حالت تمام صفحه خواهید رفت و برعکس.
• Wait for vsync on refresh: با انتخاب این گزینه، PCSX2 از vsync استفاده خواهد کرد که باعث کاهش tearing خواهد شد، اما همچنین باعث کاهش فریم دهی قابل توجهی می شود.
• Dynamically toggle Vsync depending on frame rate: توضیحات مربوط به این گزینه با بردن نشانگر ماوس روی آن نمایان خواهد شد.
تب Speed Hacks:
Speed Hacks تکنیک های مختلفی هستند که به منظور افزایش سرعت شبیه سازی در ازای قربانی دقت شبیه سازی استفاده می شوند. همه این گزینه ها ممکن است باعث باگ های مختلف، Crashها و رفتارهای غیرطبیعی دیگر شوند و می شوند؛ بنابراین با احتیاط از آن ها استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که این تنظیمات تنها روی بعضی بازی ها تاثیر میگذارند و شما امکان افزایش سرعت را بسته به بازی مورد نظر نخواهید داشت.
- Enable speedhacks: با فعال/غیرفعال کردن این گزینه می توانید سریع همه ی هک های پایین را روشن/خاموش کنید.
• Emotion Engine (EE) Cyclerate: این هک زمان مورد نیاز برای شبیه سازی یک عملیات را افزایش می دهد، بنابراین پردازنده شما راحت تر می تواند عملیات را انجام دهد. هرچیزی بجز مقدار پیش فرض می تواند باعث Breakشدن بازی های شما شود و آن ها را کند کند و یا باعث شود بازی از رسم کردن فریم ها صرف نظر کند.
- Default Cycle Rate – Slider Level 1: این مقدار یک هک نیست، EE را با سرعت واقعی شبیه سازی می کند.
- Slider Level 2: این سطح EE cycle rate را به مقدار 33% کاهش می دهد. افزایش سرعت متوسط، کاهش سازگاری کم.
- Slider Level 3: این سطح EE cycle rate را به مقدار 50% کاهش می دهد. افزایش سرعت زیاد، کاهش سازگاری متوسط. همچنین می تواند باعث Stuttering صدا در فیلم های بازی شود.
• VU Cycle Stealing: این هک تعداد دوره هایی که (Vector Unit (VU از Emotion (Engine (EE می رباید را افزایش می دهد. این هک می تواند باعث بازخوانی اشتباه FPS (مخصوصا در مقادیر بالا)، Flashing صفحه، کاهش سرعت و باگ های جدی دیگری بشود.
- Slider Level 0: این یک هک نمی باشد، VU Cycle Stealing را غیر فعال می کند.
- Slider Level 1: افزایش سرعت کم، کاهش سازگاری کم.
- Slider Level 2: افزایش سرعت زیاد، کاهش سازگاری متوسط.
- Slider Level 3: افزایش سرعت کم در مقایسه با سطح 2، کاهش سازگاری فوق العاده زیاد! این سطح برای اکثر بازی ها به خوبی کار نخواهد کرد و باعث Flickering، کاهش سرعت و باگ های گرافیکی در ازای افزایش سرعت کم نسبت به سطح 2 خواهد شد. به جز برای تعداد اندکی از بازی ها که با این سطح به خوبی کار می کنند توصیه نمی شود.
• Other Hacks: هک های گوناگون با قابلیت استفاده مختلف.
- Enable INTC Spin detection: این هک یک میانبر در یک وضعیت شناخته شده که بازی های PS2 هنگامی که بیکار هستند انجام می دهند میزند، توضیحات کامل را در راهنمای ابزار این گزینه بخوانید. به جای چرخیدن بی استفاده، به آخر جهش میکند و از آنجا ادامه می دهد. می تواند باعث افزایش سرعت زیاد در برخی بازی ها شود. یک هک کاملا امن و بی خطر با تقریبا هیچ کاهش سازگاری، توصیه می شود.
- Enable Wait Loop Detection: مشابه متد هک بالا، راهنمای ابزار را جهت توضیحات بیشتر بخوانید. افزایش سرعت متوسط با هیچ کاهش سازگاری، توصیه می شود.
- Enable fast CDVD: با تنظیم یک حالت دسترسی به دیسک سریعتر، زمان های بارگذاری را کاهش می دهد. لیست سازگاری HDLoader را برای مشاهده بازی هایی که با این هک کار نمی کنند چک کنید (معمولا به عنوان needing mode 1 یا slow DVD مشخص شده اند). به علت این که می تواند باعث breakشدن بسیاری از بازی ها شود توصیه نمی شود.
• microVU Hacks: این هک ها تنها زمانی اعمال می شوند که microVU به عنوان Recompiler در تب VU قسمت Emulation settings انتخاب شده باشد. اگر superVU انتخاب شده باشد، این هک ها هیچ کاری انجام نمی دهند.
- mVU Flag Hack: راهنمای ابزار را برای توضیحات کامل بخوانید. افزایش سرعت متوسط با سازگاری بسیار بالا، توصیه می شود.
- MTVU (Multi-Threaded microVU1): این گزینه را انتخاب کنید تا PCSX2 از یک هسته سوم جهت شبیه سازی واحد VU1 کنسول PS2 استفاده کند. این هک سرعت یک افزایش سرعت بسیار زیاد را برای پردازنده های با بیش از 3 هسته ارائه میکند و دارای سازگاری بسیار بالایی نیز می باشد (تنها در تعداد بسیار اندکی از بازی ها مشکلاتی را پدید می آورد). توجه داشته باشید که ممکن است بعضی بازی ها افزایش سرعت چشمگیری را حاصل نکنند (بسته به این که آن ها چقدر از واحد VU1 استفاده می کنند). همچنین گزارش هایی مبنی بر افزایش سرعت در پردازنده های با دو هسته نیز شنیده می شود.
• Restore defaults: برای بازگردانی تنظیمات به مقادیر پیش فرض روی این گزینه کلیک کنید (که البته همه هک ها در این تب را غیر فعال می کند).
تب Game Fixes:
همانطور که از عنوان پیداست، این گزینه ها فیکس های بازی مخصوصی هستند برای بعضی بازی ها که به دلایلی شبیه سازی آن ها به چیزی مخصوص نیازمند است. بسیاری از این فیکس ها هنگامی که “Automatic Gamefixes” فعال باشد به طور خودکار اعمال می شوند.
• VU Add hack: این هک مورد نیاز است زیرا PS2 استاندارد IEEE روی Floatها را دنبال نمی کند.
این هک را فقط برای “Star Ocean 3”، “Valkyrie Profile 2” و “Radiata Stories” فعال کنید.
• VU Clip Flag Hack: این هک تنها زمانی که superVU به عنوان Recompiler انتخاب شده باشد مورد نیاز است. برای بازی های Persona مورد نیاز است.
• FPU Compare Hack: این هک به علت برد محدود اعداد Floating point در استاندارد IEEE که PS2 دنبال نمی کند مورد نیاز است. این هک را فقط برای “Digimon Rumble Arena 2” فعال کنید.
• FPU Multiply Hack: برای بازی “Tales of Destiny” مورد نیاز است.
• FPU Negative Div Hack: برای بازی های Gundam مورد نیاز است، نمای دوربین را درست می کند.
• VU XGkick Hack: تاخیر بیشتری به دستورالعمل های VU XGkick اضافه می کند. برای “Erementar Gerad” مورد نیاز است.
• FFX videos fix: قبل از انجام کار IOU، واحد GIF را تراز می کند. لایه خاکستری رنگ در فیلم های “Final Fantasy X” را درست می کند.
• EE timing Hack: هک چند منظوره. برای کمک به حل مشکلات “Digital Devil Saga”، “SSX” و “Resident Evil: Dead Aim” شناخته شده است.
• Skip MPEG Hack: از این هک برای skip کردن فیلم های Intro که فریز می شوند به منظور جلوگیری از هنگ کردن بازی استفاده کنید.
• OPH flag Hack: برای بازی های “Bleach Blade Battler”، “Growlancer” 2 و 3 و “Wizardry” مورد نیاز است.
• Ignore DMAC writes when it’s busy: برای بازی های “Mana Khemia – Alchemists of Al-Revis” و “Metal Saga” مورد نیاز است.
• Simulate VIF1 FIF read ahead: می تواند به بازی هایی که سرعت بارگذاریشان پایین است کمک کند.
• (Delay VIF1 stalls (VIF1 FIFO: بازی Socom – US Navy Seals 2 HUD را درست می کند.
• Ignore Bus Direction on Path 3 Transfer: بازی Hotwheels را درست می کند.
Presets:
از ورژن 0.9.8، سیستم از پیش تعیین شده (Preset) معرفی شد. به طور خلاصه، این یک سیستم جهت کمک به کاربرانی است که میخواهند PCSX2 را سریع و آسان پیکربندی کنند. وقتی گزینه “Presets” فعال باشد، همه گزینه ها در تب ها غیر قابل دسترسی خواهند بود، زیرا سیستم Preset بجای شما آن ها را تنظیم خواهد کرد. سطوح از پیش تعیین شده به شرح زیر می باشد (از کندترین و سازگارترین، به سریع ترین و ناسازگارترین):
• 1 – Safest: همانطور که از عنوان پیداست، امن ترین گزینه از نظر سازگاری می باشد. در مقایسه با سطوح دیگر، این سطح سازگارترین و البته کندترین می باشد.
• 2 – (Safe (faster: تقریبا مشابه سطح 1 اما با این تفاوت که این سطح چند هک سرعت خیلی امن به منظور افزایش سرعت اعمال می کند. سازگاری به اندازه سطح 1 بالا می باشد.
• 3 – Balanced: استفاده از هک های سرعت را افزایش می دهد، مقدار اندکی سازگاری را به منظور افزایش سرعت قربانی می کند.
• 4 – Aggressive: هک های سرعت بیشتری را اضافه می کند و بعضی تنظیمات حالت های Clamping را تغییر می دهد. سازگاری کمتر اما سرعت بیشتر، بعضی بازی ها با این سطح دچار مشکل خواهند شد.
• 5 – Aggressive Plus: از تعداد بسیار زیادی هک های سرعت استفاده خواهد کرد، بسیاری از بازی ها باگ هایی را خواهند داشت اما بازی هایی که با این سطح مشکلی نداشته باشند، افزایش سرعت خیلی زیادی را خواهند داشت.
• 6 – Mostly Harmful: همانطور که از عنوان پیداست، این سطح بیش از اینکه به شما سودی برساند، ضرر می رساند! اکثر بازی ها با این سطح مشکل خواهند داشت و ممکن است حتی کندتر از سطوح دیگر اجرا شوند. توصیه نمی شود.
Persian PCSX2 Configuration Guide v1.0.0
|
|
« Next Oldest | Next Newest »
|
Users browsing this thread: 1 Guest(s)